Direktlänk till inlägg 9 april 2008

Veckans lästrio - Historia

Av Inga-Lina - 9 april 2008 11:14

De bästa historiska skildringarna är alltså veckans tema. Petra har själv tagit upp Vibeke Olsson som skrivit om de första kristna i Rom, men vad finns det annars för godingar? Historiska romaner är verkligen inte min starka sida, men jag gör vad jag kan. Man får ju anstränga sig lite. Eller, som man säger på ryska, gratis ost serveras bara i musfällor.


Egyptologens gåta av Arthur Phillips blev en av förra årets riktigt roliga läsupplevelser, med doft av svunna tider i Oxford och Kairo. Klurigt upplägg.


Hur långt tillbaka ska man gå, var någonstans går gränsen mellan historia och nutid? P O Enquists roman Lewis resa om väckelserörelsens framväxt i Sverige under början av 1900-talet är en omistlig bok för den som vill förstå vad som händer i Sverige idag. En bok om våra rötter.


Och till slut, en bok jag brinner särskilt för därför att den är så ovanlig: Kristina Lindströms Flickornas historia , om svenska flickor från stenåldern fram till våra dagar. Illustrerad av Anna Clara Tidholm. En given present till varje flicka, stor eller liten.


                                     

        Bokomslag:




 


            

 
 
Eva

Eva

9 april 2008 12:47

Jag är inte heller någon som kastar mig över historiska böcker. Men att jag inte läst Lewis resa än är en miss. Jag måste läsa den, om inte för att öka min förståelse över den kristna resan.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 april 2008 12:50

Hej igen! Ska inte du också gå med i Lästrion? Det är faktiskt rätt kul:)

 
Eva

Eva

9 april 2008 12:59

Jag kommer ju aldrig ihåg vad jag har läst, förrän någon annan skriver om böckerna :-) Hur går man till väga för att göra det?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Monica

Monica

9 april 2008 16:37

Lewis resa var en njutning att läsa, och därtill mycket intressant, speciellt för en som vet lite om pingstkyrkan

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 april 2008 17:03

Jag brukar ställa mig och titta på mina bokhyllor...då kommer det:))

 
Eva

Eva

9 april 2008 19:33

Jag som lånar så mycket böcker på bibblan. Borde skriva en kommentar till alla böcker jag läser. Plus namn på bok och förf. Men om man vill vara med i boktrean, är det bara att hoppa på?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 april 2008 21:14

Ja, absolut! Du går till Petras blogg, kopierar bilden på trean och sedan när du är klar med din lästrio så lämnar du en kommentar på hennes blogg!

 
lazy

lazy

10 april 2008 20:40

Fin trio! Jag gillade också Egyptologens gåta mycket, även om jag inte tog med den bland mina historiska skildringar - men om det kommer en lästrio om böcker som lurar läsaren och drar undan verkligheten under fötterna på en, då kommer den med! :)

http://laziestgirlintown.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

10 april 2008 22:19

Tack! Jo, Egyptologen är en luring:) Men ovanligt vederhäftig sådan...

 
Fröken Anki

Fröken Anki

14 april 2008 02:43

Lewis resa var jättebra tyckte jag också.
Och Flickornas historia, så himla bra att använda i skolan.

http://www.frokenanki.blogspot.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

14 april 2008 10:26

Tack, Anki!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards