Alla inlägg under november 2009

Av Inga-Lina - 29 november 2009 21:41

Sonen fyllde år idag. Och han profeterade. Han bad mig även att anteckna profetian, så att den finns dokumenterad. Så här kommer den:


- Under nästa årtionde kommer Megan Fox att få en Oscar. Hon kommer att få den för en roll där hon kanske har gått upp i vikt eller förändrat sitt utseende.


Härmed är detta framfört till eftervärlden.


megan-fox-catwoman-wonder-woman

Blivande Oscarsvinnare?

Av Inga-Lina - 29 november 2009 16:34

Saken är den att jag har gett min man en kolonilott i present. Den första sommaren gick åt till att få lotten någorlunda i ordning. Igår satt vi med en granne och frossade i frökatalogerna. Till slut blev jag klar med min lista (maken har sagt att han gräver och jag sår; skördar gör vi förhoppningsvis tillsammans)


Det blev som en dikt om våren:


Miniblomkål

Brysselkål

Salladslök

Röd salladslök

Sibirisk melon

Palsternacka

Rödbeta

Vit rödbeta

Vintersallad

Sommarsallad

Sparris

Smultron

och den mystiska Rotkörvel



 

Rotkörvel


Av Inga-Lina - 19 november 2009 13:19

Jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte. Fick häromveckan en rätt sur kommentar från en kollega när jag sa att jag Facebook-vägrar. "Jaså, och när du träffar bekanta på gatan, vägrar du att hälsa också?" Nu har jag gått och grunnat på det länge. Vad är det jag förlorar genom att inte vara med?

Av Inga-Lina - 13 november 2009 11:49

Jag kanske håller på att bli knäpp på riktigt. Läser en understreckare av Magnus Ljunggren, den om Mandelstams dikt Amiralitetet. Reagerar på hans läsning och bemödar mig om att skriva följande svar:


I den nordliga huvudstaden försmäktar en dammig poppel

Genomskinlig urtavla intrasslad i dess lövverk

Och i den mörka grönskan lyser långt ifrån

En fregatt, en akropol – vattnets och himlens broder.

(min översättning)


Magnus Ljunggrens understreckare igår om Mandelstams programdikt ”Amiralitetet” från 1913 är en intelligent och stimulerande läsning – men han har fel på en punkt. Det är inte så att Mandelstam framställer den klassicistiska byggnaden som en dammig poppel. Däremot ser poeten Amiralitetet genom en poppels lövkrona, i perspektiv på avstånd. Och greppet i sig är ju akmeistiskt så det dånar om det. Mandelstam börjar på marken, precis som Ljunggren påpekar i sin inledning, på gatan, i ögonhöjd, för att därefter, genom trädet i vars lövverk byggnadens urtavla syns, upphäva de tre dimensionerna i den avslutande strofen.


Inga-Lina Lindqvist


Får på eftermiddagen ett svar:


Hej Inga-Lina, tack för din kommentar! Trots att du - till skillnad från
mig - är infödd vågar jag påstå att du har fel. Tornspiran liknas av
Mandelstam vid en poppel. Som Nils Åke Nilsson skriver i sin analys av
dikten: "The poem begins, as we have seen, with a description of the
Admiralty, based on a series of 'materialized metaphors'. --- The
surrounding trees and the tower, seen from distance, form a unity and give
an impression of one huge tree." Vänliga hälsningar, Magnus Ljunggren




... och blir arg. Vad har min infödinghet med saken att göra? Jag reagerar som poet. Jag vill förstå hur Mandelstam tänkte, medan Nils Åke Nilsson är en okänd storhet för mig, ett X. Om Amiralitetet är en dammig poppel, varför försmäktar Amiralitetet?


Nej, sista ordet är verkligen inte sagt. Nu ger jag mig ut på jakt efter ryska källor. Och ser i andanom hur jag förvandlas till en litteraturvetenskaplig rättshaverist.

Av Inga-Lina - 10 november 2009 22:23

 

foto: Lars Falck

  ... i somras gjorde jag en rätt galen grej: skrev en veckotidningsföljetong. Och imorgon börjar den gå i Allas! Kan knappt bärga mig tills posten kommer. I samband med det gjorde tidningen en intervju med mig och fotografen Lars Falck tog så fina bilder. Som den här...


Hela intervjun kan läsas i Allas nr 46

Av Inga-Lina - 9 november 2009 00:00

... får man krypa ner i svampkorgen. Jag är tillbaka i bloggträsket, och medan jag varit borta på mina äventyr har bloggportalen ändrat namn. Se där:)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards