Alla inlägg under april 2009

Av Inga-Lina - 30 april 2009 17:53


"Hej Gud! Är du där?", Libris. Kommer om en vecka. Läs den!


Jag vill se Gud, sa Tummetott.

Vart ska vi gå, sa Slickepott.

Till fjärran land, sa Långeman.

Till länge sen, sa Gullebrand.

Vi stannar här, sa Lille Vickevire


(ur Hej Gud! Är du där)


Av Inga-Lina - 30 april 2009 17:22


Inga-Lina Lindqvist trivs utm�rkt i sin hyresr�tt i �rvinge tr�dg�rdstad

Jag ska ta en paus i bokskrivandet - det beslutet tog jag idag. Därför kommer också bloggen att ligga i träda ett tag. Sedan 1994 har jag konstant varit på gång med ett eller annat manus. Jag kan knappt föreställa mig hur livet ser ut och vad man fyller det med om inte en ny bok. Det ska bli skönt att göra något annat. Skaffa nya erfarenheter. Lära mig nya saker.Träffa folk. Resa, kanske. Tills jag återvänder. Önska mig lycka till!


(bild: Jakob Hultman)



 


Av Inga-Lina - 29 april 2009 14:02

... för att slippa konfronteras med sitt manus. Deklarera måste man ju. Och så har vi skaffat oss en kolonilott. Upptäckte att en låda till verktygen inte går att köpa för pengar ( ialla fall inte för rimliga sådana) - den ska alltså tillverkas. Var någonstans finns det en lokal där vi kan olja in och spika ihop underverket? Och så vidare, och så vidare.


Som sagt - häromdagen satte jag mig med manuset och latten, och blev rätt positivt överraskad av vad jag själv har skrivit. Helt okej. Men det måste vara så mycket mer än bara okej! Och för att komma dit måste man våga. Det är ett vanligt problem i skrivandet: ängslan. Och jag har ännu inte konfronterat demonerna helt och hållet.


DUNA

1885:- i handeln

Av Inga-Lina - 27 april 2009 10:58

Idag ska jag ta itu med romanens återvändsgränd, som är alla ätervändsgrändarnas moder. Jag måste bestämma mig för parallellhandlingens vara eller inte vara. Det är ett beslut som är större än alla andra, och när jag väl fattat det finns det ingen återvändo. Och det vill jag ju inte ha heller. Jag vill bara framåt...


Så jag tar med mig den printade kopian, sätter mig på en uteservering, beställer en latte, läser, och försöker komma fram till ett beslut.


En vän i nöden

Av Inga-Lina - 23 april 2009 17:14

För några veckor sedan recenserade jag det senaste numret av tidskriften Bang och skrev då så här:


Jag bor i en så kallad invandrartät förort och blir förbannad varje dag när jag ser kvinnor med täckta ansikten.

                      Min tolkning är att de hånar allt som den västerländska feminismen uppnått i sin kamp för kvinnors lika rättigheter.

                      Samtidigt sväljer jag min ilska därför att jag inte vill vara rasistisk.

                      Tidskriften Bang vill i sitt senaste nummer ta tag i just det här getingboet av motstridiga impulser. De svenska feministernas internationella engagemang – hur är det, egentligen? Negar Josephi intervjuar den iranska litteraturprofessorn Haideh Daragahi som helt enkelt dödförklarar den svenska kvinnorörelsen som ”inte ser omvärlden”. Paulina de los Reyes synar mediebevakningen av massakern i Gaza och ställer frågan ”vilket slags feminism kan välja att ställa sig utanför antirasismen”? Leila Brännström presenterar Wendy Browns kritik av en cementerande identitetspolitik – vilket intellektuellt lyckopiller!

Plötsligt förstår jag att mina själsliga kval på blåa linjen är ”en paralyserande ängslan över att bli en del av, eller bli förknippad med ’normen’ eller ’makten’” Rädslan för att smutsa ner sig med ett ställningstagande är inte bara min. Den är alla svenska feministers största utmaning.


När Anders Johansson rycker ut till Mohamed Omars försvar i dagens Aftonbladet Kultur är det ett bra exempel just på den "paralyserande rädslan".


Läs för övrigt en intressant sammaställning av Mohamed Omars göranden och låtanden HÄR


Av Inga-Lina - 21 april 2009 17:59

Ylva Wallin har lagt ut ett intressant intervju med Lotta Lyssarides på Alfabeta. Läs här.



Av Inga-Lina - 21 april 2009 14:04

Det ryska talesättet "skicka en dåre att be till Gud, och han kommer att spräcka pannan mot golvet", måste ha formulerats med tanke på Mohamed Omar. Idag blir han intervjuad i Aftonbladet Kultur. Läs och häpna.


" /.../ det finns ingen progressiv och reaktionär islam utan islam är en. Och den har kommit för att hjälpa västvärlden ur den här situationen, ur feminismen och homosexualiteten och andra sjukdomar. Islam är botemedlet. Vad Andreas Malm vill är att islam ska sjunka ner i krisen, i det sjuka västerlandet och bli nedsmutsat. Det kan jag absolut inte acceptera"


Intresseklubben antecknar, Omar!


Fler dåraktigheter kom med posten idag. I ett mycket skrynkligt kuvert, adresserat till "författaren Inga-Lina Lindqvist" låg ett brev, skrivet med tryckbokstäver och undertecknat "Fegt anonym eftersom det ej råder yttrande frihet i detta land längre". Brevet föranleddes av min lilla artikel i AB med rubriken "SD lockar mest lågutbildade och förstagångsväljare".


"Hade du bott i förorten med dessa mängder muslimer o afrikaner, fått din handväska frånryckt av mörka killar på moped, fått dina "svennebarn" misshandlade i sandlådan, din tonårsson rånad på mobil o klocka" etc etc, ja ni fattar, "så hade du snart röstat på SD du med. Det är lätt att försvara packet när man lever i en skyddad verkstad".


Med tanke på att brevet var adresserat till den invandrartäta förorten Kista, där jag ju bor, var effekten oemotståndligt komisk.





Av Inga-Lina - 19 april 2009 21:18

Jag har - trots värken - varit på en konst- och krogrunda under helgen, eftersom min överaktiva väninna från Malmö är på sin sedvanliga vårbesök i Stockholm. Vi hade följt en bisarrt ambitiös masterplan:


fredag: Carl Larsson på Waldemarsudde, maratonpromenad på Djurgården och variation på gårdsgris på Sjögräs


lördag: japanskt firande av blommande körsbär i Kungsträdgården, modevisning av kimonos, "Obesvarad kärlek" med Babben Larsson och Loa Falkman på Wallmans Intiman och linguine med musslor på Portocervo


Körsbärsblom.

Rosa mot blått


söndag: Nationalmuseet, afternoon tea i Gamla stan, hemmamiddag med älg och kantareller från frysen


Kunde varit målat av en prerafaelit


Ja,jag är rätt mör.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards