Alla inlägg den 3 april 2008

Av Inga-Lina - 3 april 2008 19:55

...och ett fint sätt att hålla sitt bloggande igång, för att inte tala om att hålla koll på sina läsvanor. Jag ska bli bättre. Jag ska läsa bredare. Jag ska läsa Claude Simon, Michael Ondaatje och Siri Hustvedt. Jag ska inte bara läsa om Tjechov och Marian Keys för femtisjuttondegången. Jag ska helt enkelt bli en bättre människa.

I veckan är det geografiska platser som gäller. Så - vad har jag i min bokhylla?


Pierre Magnan, Cyklisternas tysta död, Den femte graven, Guldsvampen och alla de andra böckerna om kommisarie Laviolette. Handlingen utspelar sig alltid i en liten by i Provence. Det doftar, det smakar, det känns tryffel, lavendel och bergsluft. Svåra att få tag på (både böckerna och tryffeln) men oumbärliga för varje frankofil!

Pierre Magnan


Pat Conroy, Tidvattnets furste. Kommer ni ihåg den gamla godingen? Jag lärde mig att det finns en plats som heter South Carolina och det enda jag längtade efter var att ta mig dit och äta färska räkor och titta på båtarna som tuffar runt i träskmarkerna i gryningen. Längtar fortfarande!


Pat Conroy


Mercè Rodoreda, Diamanttorget, Kameliagatan, Krossad spegel. Jag har skrivit om Diamanttorget förut i en bokfemma. Sakförhållandet kvarstår. Böckerna förmedlar Barcelonas själ. Ta med dem när ni reser dit, gå till Diamanttorget och låt hjärtat brista.


Mercè Rodoreda

Mercè Rodoreda

Av Inga-Lina - 3 april 2008 13:51

... med avklippt snöre har jag känt mig hela den föregående veckan. Och det enda jag längtade efter var att få landa. Igår låste jag in mig i mysrummet, tog en insomningstablett och där dvaldes jag till lunchtid idag. Känner mig hyggligt landad nu och någorlunda jordad. Ska ut i solen och skriva på barnboken. Igår åt jag lunch med min förläggare och min redaktör på Centralbadet - och hör och häpna - jag fick höstkatalogen med mig hem! Den är ute:) Men tyvärr inte ute på nätet än:( Men endera dagen kan jag lägga ut bilden på omslaget till Drottningflickan. En sak kan jag säga redan nu: grönt. Någonstans mitt emellan skog och oliv.


Ballongjag vill komma ner!!!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards