Direktlänk till inlägg 19 september 2008

Recensionsfunderingar II

Av Inga-Lina - 19 september 2008 20:02

Ibland känns det kallt och ensamt. Läser i GT den utökade versionen av Nina Lekanders recension av "Drottningflickan". Okej för att får heta Inga-Lisa i första utgången, men vad kan man säga om följande stycke:


Lindqvist skriver (på hemsidan, min anm) om hur den brittiska författaren Susan Howatch – av ”family saga-type” – har inspirerat henne.


Det är otroligt synd att nästan ingen i det här landet vet vad Susan Howatch har sysslat med sedan 1987.



 
 
Monica

Monica

19 september 2008 20:40

Litet tips:
Ändra på hemsidan att du har inspirerats av Susan Howatch SENARE VERK, alltså inte "familysaga"-typen.
Fast visst använde hon stafettekniken där också?
Några andra författare som använder stafetteknik?

http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Monica

Monica

19 september 2008 20:42

Ps
Är det bara du och jag och Anna-Sophia Bonde (och Rob Bell, amerikansk pastor som jag diggar...) som känner till Susan Howatch senare verk?...

http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 20:54

Hej Monica, jag hoppades att du skulle kommentera:) Visst skulle jag kunna ändra på hemsidan... Jag tycker bara det är trist att en kritiker inte orkar läsa längre än den första meningen i en Wikipedia-artikel. Stafetteknik har jag faktiskt inte sett hos någon annan författare... Hm... kand et verkligen vara så?

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 20:56

Oavsett vilket - imorgon ska jag ut och plocka svamp:) Min redaktör mejlade och berättade att hon plockat 50(!) liter kantareller i Dalsland...

 
Monica

Monica

19 september 2008 21:07

Började googla på Howatch och hittade en artikel om henne i Signum och tänkte; vad kul, och så såg jag att det var du som hade skrivit den...
:)

http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 september 2008 23:05

Oj, finns den utlagd på nätet? Vad kul! Själv undrar jag när (eller om?) hennes nästa bok kommer. Det var ju så länge sedan The Heartbraker kom:(

 
Ingen bild

Monica

22 september 2008 10:43

Jag undrar också när hennes nästa bok kommer. Det har gått så lång tid att man nästan blir orolig...

 
Ulla W

Ulla W

22 september 2008 13:02

Men hallå! det var ju faktiskt en uppskattande text som Lekander skrev, lite gnälligt att inte acceptera att hon inte känner till Horwatch.... (det är vi nog fler som inte gör).

http://yllemor.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

22 september 2008 19:46

Du har helt rätt, Ulla, jag är en gnällspik:)
Och Lekander ska ha ett stort tack för sina uppskattande ord. Howatch-inlägget ingår i min personliga kampanj för att denna unika författare ska bli känd också här i Sverige:)))

 
Ingen bild

Liselotte

13 oktober 2010 10:52

Jag har också läst Howatchs Church of England-serie och älskar den! Är inne på tredje varvet nu. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards