Direktlänk till inlägg 28 april 2008

Lästrio - självbiografi

Av Inga-Lina - 28 april 2008 21:07

Ojdå, var ska jag börja? Självbiografi är ju så att säga mitt levebröd på alla möjliga nivåer. Något måste jag ju bestämma mig för... jag vinklar veckans lästrio på riktigt riviga tanter:


Kerstin Thorvall, När man skjuter arbetare, och dess två uppföljare I skuggan av oro och Från Signe till Alberte.

Trilogin är i mina ögon oumbärlig läsning, en blivande klassiker. Det personliga är sannerligen politiskt. Och gripande. Och så otroligt bra ihopkommet. Man njuter, lider och blir bara klokare och klokare under läsningen.


Anna Wahlgren, Mommo: en självbiografi i tre delar. Riksmorsan, den ständigt kontroversiella Anna Wahlgren, har skrivit tre oemotståndliga självbiografiska böcker. Hon är en våra största kvinnliga författare, och en av de mest underskattade. Dags att återställa ordningen.


Elsie Johansson, med det fantastiska Näckrosträdet - en äldre kvinnas uppgörelse med sitt kvävande äktenskap. Magiskt språk - en aning svårforcerat, men man får lön för mödan. En stark läsupplevelse.



Näckrosträdet           När man skjuter arbetare... - Kerstin Thorvall         

 
 
Johanna

Johanna

28 april 2008 22:21

Åh, jag slukade Anna Wahlgrens Mommo-bok!
Tänk, när hon sålde en veckotidningsnovell kunde hon köpa tvättmaskin för den, eller vad det var. De andra har jag inte läst, ska börja med Thorvalls serie tror jag, blir bra till sommaren.

http://www.forfattarcoachen.se

 
Eva

Eva

28 april 2008 23:37

Jag har läst dessa tre kvinnors biografier men Anna W kan jag bara inte ta till mig. Det tar emot. Mycket.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
syren

syren

29 april 2008 06:03

God morgon! Du undrade vem jag är en vanlig bloggare.Ha en bra dag.

http://www.metrobloggen.se/abc

 
Ingen bild

Inga-Lina

29 april 2008 11:36

Tack Syren för en vänlig hälsning från cyberrymden! Johanna, hoppas du får en trevlig lässommar! Eva - jag förstår vad du menar. Gillade du Elsie J?

 
Ingen bild

DinMona

29 april 2008 12:19

Inga min Inga, har nu lyssnat på P1 din underbara röst och dit gudomliga språk...vad jag är stolt över att vara en av de få som också hörde dig för exakt 26 år sedan på radio en sen vårkväll i >Malmö minns du? Pussar

 
Ingen bild

Inga-Lina

29 april 2008 12:31

Tack, du är för rar... Vi måste ses snart!

 
Eva

Eva

29 april 2008 12:41

Ja hos henne finns en stor portion ödmjukhet.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Eva

Eva

29 april 2008 13:04

Och nu har jag lyssnat till din vackra röst och undefundiga formuleringar i Tidskriftskrönikan. Mycket givande! Och nu sitter jag och funderar på: Kan man tänka utan att äga ett språk?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

29 april 2008 20:56

Tack! Jo, svaret är tydligen att man kan tänka utan språk: då tänker man i bilder:)

 
annawahlgren

annawahlgren

9 juni 2008 11:17

Å, tack för dina vackra ord om "Mommo" - jag fick tips på min egen hemsida om vad du skrivit och jag blev så glad. Vill bara ge dig en stor icke-bloggkram!

http://www.annawahlgren.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

10 juni 2008 11:06

Tack Anna! Vilken heder för mig att få så fint besök på bloggen! Jag vet inte om du minns - men för hiskeligt många år sedan signerade du böcker på en bokhandel i Malmö. Jag kom för att lyssna på dig, men hade inte råd att köpa boken (det var Mommo). Du smög till en bok till mig - det kommer jag aldrig att glömma.

 
annawahlgren

annawahlgren

11 juni 2008 10:39

Vad glad jag blir! Ibland gör man någonting rätt i alla fall! Har du de andra två i separata orginalupplagor? Annars skulle det vara mig enära och en glädje att få skicka dem till dig! annawmp@gmail.com. Kram du rara människa.

http://www.annawahlgren.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards