Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Inga-Lina - 6 juni 2008 23:40

Publicerar här brevet från redaktionen på veckotidningen Allas (som jag recenserade i tidskriftskrönikan) och mitt svar (finns även under Kommentarer)


Hej!

Tack för ett underbart inslag om Allas i Obs, torsdagen den 5 juni, där du berättade om din dittills hemliga passion för tidskriften Allas. Fast du har ju redan berättat om den i Allas förstås... ;-)

Genom en lycklig slump firade hela redaktionen i just den stunden då programmet sändes, allt det vi lyckats med och gjort bra under det gångna året - vi hade hittat inte mindre än 56 anledningar att fira! (Radioinslaget blev förstås en uppskattad 57:e punkt)

En annan av punkterna löd så här:

"...att vi under det senaste året stolt kunde presentera specialskrivna noveller/romaner/deckare av följande svenska författare: Björn Hellberg, Viveca Lärn, Katarina Mazetti, Maria Ernestam, Karin Wahlberg, Katerina Janouch, Mari Jungstedt, Camilla Läckberg, Helen Tursten, Sara Kadefors och Johanna Nilsson. Dessutom har just Anna Jansson lämnat ett manus vi kommer publicera längre fra.)

Alltså precis i linje med vår skrivna policy för fiktionen, där en nyckelmening är:

"Vi vill profilera oss genom att kunna erbjuda bra, ny, svensk läsning av etablerade författare"

Det känns förstås väldigt snopet att du tycks ha missat denna vår parad av svenska författare som redan har specialskrivit för oss, och som vi nog tycker håller en hög kvalitet. Jag tror heller intedu menar att insinuera att dessa författare inte skulle hålla måttet när du säger att vi underskattar våra läsare och borde satsa på svenska kvalitetsförfattare.

Är det inte så att du faktiskt helt enkelt har missat dem?

Nåväl, vi hoppas förstås att även du Inga-Lina Lindqvist vill sälla dig till skaran av svenska kvalitetsförfattare som skriver för Allas, och jag och vår fiktionsansvariga Lotta Gustavsson kan intyga att de gör det utan att skämmas ett ögonblick!

Så vi hälsar dig välkommen ut ur garderoben och hjärtligt välkommen till våra inte helt prestigelösa fiktionsspalter! Skriv för oss du också, Inga-Lina!


Gunilla Håkansson, chefredaktör på Allas

av Gunilla Håkansson, Chefredaktör på Allas den 6 juni 2008 kl 17:18

Känner mig superhedrad över ert brev - naturligtvis anser jag alla de namnen du nämner vara tunga och bra, kanske med lite väl mycket dragning åt bred underhållning på bekostnad av lite mindre kända namn. Dock kvalitet. Min en aning syrliga krönika var ett sätt att peppa er att gå vidare: kvalitetsmaterial kan ta steget från att vara gästspel till att etablera sig som fasta inslag. Femminutersnovellerna, krimnovellerna och relationsnovellerna: nyskrivet varje vecka. Och ni kommer att revolutionera den litterära marknaden. Jag hoppas ju att min krönika kan leda till vidare debatt och att man kan synliggöra er satsning!

av Inga-Lina den 6 juni 2008 kl 23:38

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards