Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Inga-Lina - 10 mars 2009 23:03

Maciej Zarembas artikleserie i DN, som jag tipsade om tidigare fortsätter idag med sedvanlig pricksäkerhet.Och Zaremba lyckas med det som Guillou tyvärr misslyckades med i sina reportage i Aftonbladet häromsistens - nämligen att klä av sverigedemokraterna. Medan Guillou krystar och tyvärr inte åstadkommer mer än möjligen lite textreklam för det högerextremistiska partiet med Jimmie Åkesson i spetsen klarar Zaremba av att enkelt men elegant få Åkesson att framstå som ett fä. Låt oss titta på det berättartekniska knepet:


Är jag svensk för dig? frågar jag Åkesson. ”Det skulle du kunna vara.” Skulle kunna? ”Jag vet inte, det är första gången jag träffar dig... någon djupare analys är svår att göra på så kort tid.” Då hjälper jag till: Jag har levt i Sverige tio år längre än du och kan nog landets kultur litet bättre, eftersom jag har det till yrke. Svensk?

”Jag kan inte avgöra det”, säger Åkesson, ”eftersom det inte är alldeles självskrivet vilken kultur du identifierar dig med. För jag antar att du kommer från ett annat land.” Sedan förklarar han att en svensk får inte ha hoprörda tillhörigheter. Man skall känna sig helt övervägande svensk och inget annat vid sidan om.

På den grunden blir jag slutligen befunnen tvivelaktig, i sällskap med Cornelis Vreeswijk, Nyamko Sabuni och Zlatan Ibrahimovic, kring vilken Jimmie Åkesson har många frågetecken. Zlatan föddes inte i Sverige. Han spelar individualistiskt, vilket är osvenskt. Han har sagt sig vilja spela för Bosnien! Jackie Arklöv då? ”Utan tvekan svensk. Har ju fått svensk uppfostran och känner inte någon annan kultur än den svenska.”


Zarembas första insats är - han själv. Medveten om att han själv i läsarens ögon framstår som en sympatisk person vet han att om Åkesson går i fällan och ifrågasätter hans svenskhet kommer Åkesson att framstå som osympatisk. Sedan är det att smasha in den ena bollen efter den andra. Arklöv får man som grädde på moset.


Grejen är att Guillou utmärkte sig just med den här typen av skicklighet i debatt när han jobbade som reporter. Läs gärna Guillous "Reporter" från 1989 och njut av texterna som skrevs av en begåvad journalist, som blev framgånsrik och folkkär författare. Synd att han behövde göra bort sig som reporter tjugo år senare.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards