Alla inlägg den 11 januari 2009

Av Inga-Lina - 11 januari 2009 13:00

För det första är jag jätteglad över att Ann Heberlein är funnen. Vet inte varför jag jagade upp mig så igår över att hon var försvunnen, men det gjorde jag. Eller - vet och vet. Klart jag följer vad hon skriver. Ett par gånger recenserade hon samma böcker som jag, fast i Expressen. Hon skriver på ett sätt som verkligen berör.


Och Ulrika Stahres recension av "Sanningen om Gömda" i Aftonbladet Kultur idag bekräftade än en gång för mig vilken underbar kultursida jag frilansar åt. Där ser man en kritiker som kan göra klassanalys samtidigt som hon är knivskarpt litteraturkunnig. Vågen!


PS Så här på kvällskvisten ser jag att det knarras och knorras lite runtom i bloggosfären över Stahres recension - främst därför att hon skriver kritiskt om tonen på en del bloggar. Det trista som jag då lägger märke till är kunskapsbristen där ute kring kulturjournalistikens villkor. Folk vet inte skillnaden mellan en recension, en krönika och en nyhetsartikel; blandar ihop redaktionellt material med frilansmaterial; det är naturligtvis inte folkets fel. Kanske borde medierna bli mer pedagogiska. Recensioner skrivs för övrigt inte från den ena dagen till den andra, och de publiceras inte nödvändigtvis så fort de är skrivna. Kultursidorna har stor självständighet, och kritikerna har en ännu större. Stahres recension är föredömlig, och bloggosfären ska lära sig att tåla - just det, kritik.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards