Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

Dagens dikt

Av Inga-Lina - 23 mars 2009 22:04

Hej allihopa och välkomna till ett samhälle som vi alla trodde tillhörde en svunnen tid.


Thomas Nilsonne, moderat ordförande för socialnämnden i Täby, säger till DN idag att det är helt inom det rimligas gräns att fattiga får nöja sig med tjugo tänder i munnen.


"/.../ går man på bistånd kan man inte få allt det som den som har ett arbete kan skaffa sig. Då är det skäligt att man får tandvård så att man har tjugo tänder kvar – men där går gränsen för vad skattebetalarna ska ställa upp med"


Stig Dagerman dog 1954. Nedanstående dikt publicerades i tidningen Arbetaren samma dag som budet om Dagermans död kom . En betraktelse som poeten skrev efter att ordförande i fattigvårdsnämnden i Värmland gjort följande uttalande: "Nog är det ynkligt att folk som har understöd skall ha hund."


Lagen har sina blottor.



Hund får de fattiga ha.



De kunde väl skaffa sig råttor,



som är skattefria och bra.






Nu sitter folk i små stugor



med dyrbara hundkreatur.



De kunde väl leka med flugor,



som också är sällskapsdjur.






Kommunen bara betalar.



Det måste bli slut på, ity



att annars köper de valar,



fruktar herr Åleby.






Något måste beslutas:



Hundarna skjuts! Inte sant?



Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,



så spar kommunen en slant


Som sagt: 1954 skrev Dagerman den här dikten. Femtiofem år sedan! Och så är vi där igen. Min enda tröst idag är att jag inte längre arbetar som socialsekreterare. Jag hade inte kunnat leva med skammen...



 
 
Ylva

Ylva

24 mars 2009 11:05

Dageman rules! Och vår plikt, när vi tappar i egen välformulerad skrivförmåga eller saknar forum, är att påminna oss och alla andra om de som kan sätta och en gång satt penna prick på! Vilket också är ett kall och ett hedervärt uppdrag! Förmedlarna, påminnerskorna, högtalarna, kunskapsspridarna. Bra I-L!/Y

http://www.ylvawallin.bloggagratis.se

 
Syltan

Syltan

25 mars 2009 12:17

Jag reagerade också jättestarkt på den formuleringen av Socialnämnden.
Den var så dj-a arrogant!
Han säger något liknande att; själv har jag ju pengar, så jag kan ju betala en dyrare behandling.
Snacka om medkänsla!
Fantastisk dikt av Dagerman! Den borde man trycka upp och skicka till alla socialkontor i hela Sverige!

http://syltan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

25 mars 2009 13:01

Ja, precis! Den här dikten formulerar med dråplighet och vrede allt det absurda i att människor behandlas som om de vore olika mycket värda!

 
Ingen bild

maria granberg

29 mars 2009 17:56

Håller med Syltan om att dikten borde tryckas upp och skickas ut till socialkontor och social utskott, ja till alla möjliga platser.

Tänder har blivit ett sätt att se om någon är fattig eller rik på. På min folktandvård hörde jag någon säga, det är bättre att dra ut min tand jag har inte råd att laga den.
Hemskt

 
Ingen bild

emil_71

30 mars 2009 07:30

Människor klagar ofta över att kultorarbetarre är en privilegierad klass som ägnar sig åt att bekräfta sig själva och undervisa folket i kulturell korrekthet i stället för att berätta om eller intressera sig för den verklighet som vanligt folk befinner sig i.

Kultur = odling. Till skillnad från vildmark. Den kulturella människan förutsätts nog på nåt sätt vara lite "odlad", med avsaknad av ogräs.

Dagerman lyckades peka på både odlingen och ogräset, och måhända kan bägge växa tillsammans? Eller sker all odling idag på hälleberget?

Jag arbetar fortfarande i den sociala sfären. Och är stolt över mitt yrke. Och jag försöker hjälpa de utsatta.

 
Ingen bild

Inga-Lina

31 mars 2009 11:38

Maria: visst är det grymt! I ett välfärdssamhälle som faktiskt har råd!

Emil: visst tror jag att många socialsekreterare i likhet med dig försöker göra sitt bästa. Men vad exakt kan den enskilde medarbetaren sätta emot politikernas beslut???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards