Direktlänk till inlägg 23 mars 2009

Kulturkonsument, del 2

Av Inga-Lina - 23 mars 2009 14:44

Som sagt. Prerafaeliterna. På Nationalmuséet. Har ni inte varit där än, gå dit. Lite trångt om saligheten, förstås.


Detaljerna, håret, stämningen...


På kvällen gjorde vi ett nytt försök med filmfestivalen Rurik. Och se, det gick som smort. Vi blev lovade en film som hette "Kuriren" och vi fick en film som hette "Kuriren", en finstämd tragikomisk vardagsskildring från 1986, om klass- och generationsmotsättningar i ett imperium som, utan att någon visste om det, levde sina sista dagar. Filmen kan ses även nästa helg.


Pojken till vänster: "Har du en dröm?" Pojken till höger:"Ja. Att jag ska få en rock till vintern. Förra året fick jag gå i en jacka hela vintern. Jag var förkyld konstant"

 
 
ylvs

ylvs

23 mars 2009 18:00

: ) eller Lol som mina barns skulle ha skrivit (och för er som läser detta och är över förti och inte har ngr tonåringar Lol=laught out laud.) Roligt med den förväxlade filmen - jag har varit med om en liknande grej med en kompis, vi hade totalt missuppfattat varandra, jag var sen, och hon köpte biljetter i förväg, vi kastade oss in i biosalongen och jag väntade mig ngn hård actionrulle och fick se ett långsamt intro i orange - tyckte det var ett annorlunda grepp för en amerikansk action, men man ska inte döma i förväg, långsamt fattade jag att ngt inte stämde, och frågade väninnan. Jaha, Monsunregn, en engelsk-indisk film. Jaha, det förklarade i alla fall alla oranga tyger som fladdrade i filmrutan. : )
Och underbart med Prerafaeliterna, jag har ju haft den där bilden som vykort länge, fick det som grattiskort en gång för längesen, och aldrig vetat att det är en av dem. Nu måste jag ju absolut se utställningen, har varit halvt på väg ett tag.
Tack för påminneslen,
Y

http://www.ylvawallin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

23 mars 2009 19:42

Tack för att du bjöd på ett gott skratt:) Ja, det är lite annorlunda grepp med vajande tyger i en actionrulle!

Just den tavlan är inte med på utställningen, men en massa kusiner till den:)

 
MInerva

MInerva

23 mars 2009 21:08

Just den tavlan, "The soul of the rose" av Waterhouse, är en av mina absoluta favoriter. Den hänger på väggen i mitt vardagsrum och på anslagstavlan i mitt arbetsrum. Skönheten och stämningen, som du skriver, berör mig.

http://minerva.bloggsida.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

23 mars 2009 21:27

Tack, Minerva (och din uggla, förstås:) för infot om titeln och konstnären!

 
Minerva

Minerva

23 mars 2009 21:48

John William Waterhouse har målat otroligt många vackra bilder, ofta av kvinnor ur mytologin. (Att han är en av mina favoriter märks på min blogg, där han är överrepresenterad...!)

http://minerva.bloggsida.se

 
Ingen bild

emil_71

23 mars 2009 22:07

Underbar film, synd att den försvann i "Jag kände att jag inte klarade av att ställa om", jag satt med många andra i salongen och njöt av Tarkovskij fast vi insåg att det blivit fel.

Aprikoskaka är ju så gott.

Jag hatar särskrivningar.

Men ibland är de faktiskt förklarande:
Se ordet prerafaeliterna

Jämför med pre-rafael-iterna

Kanske något lättare att ta till sig för den stora kategori kulturhungrande människor som kulturarbetarna gärna säger sig vända sig till (eller mot).

Visst blir det väl lite så ibland hos de "kulturellt" bevandrade att de föredrar sina likar, då slipper man ju alla de "där andra..."

Aprikoskaka är ju så gott. Lite sydeuropeiskt sådär...

Ananaskaka, nja, det blev väl för mycket Asien för att smaka bra?

Kanske bättre med svensk morotskaka, eller kanske rysk rödbetssoppa?

Observera, inga särskrivningar. Inga angrepp på någons familj.

 
Ingen bild

Inga-Lina

23 mars 2009 22:35

Jag tror att de kulturhungrande människorna som läser min blogg klarar BÅDE av att ta till sig ordet "prerafaeliterna" utan att jag behöver tugga sönder det, OCH att smälta det faktum att jag emellanåt äter aprikoskaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards