Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

"Skrivarkurs för särlingar" - en bok som väcker känslor

Av Inga-Lina - 18 februari 2009 12:07

Nu äntligen, nästan två år efter att den kom ut, läser jag Lennart Hagerfors underbara "Skrivarkurs för särlingar". På sida 2 var jag initialt tveksam, som jag brukar vara. På sidan 8 garvade jag första gången. På sidan 22 var jag så rörd att jag fick tårar i ögonen. Och på sidan 27 skrattade jag så det hördes över hela tunnelbanevagnen. För alla som någon gång har intresserat sig för skrivande - eller för särlingar! - är boken en oavbruten fest för själen. Lennart har jag ju mest sett som kollega, och det finns inget jobbigare än att läsa en kollegas bok och inte tycka om den. Vad ska man säga när man ses i fikarummet nästa gång? Helst inget alls. Fast hos oss på Skrivarakademin hörs mest sådant som "Vänta lite, jag bara måste säga en sak om din bok..."





 
 
ylva-li

ylva-li

18 februari 2009 14:27

Jamen, det är ju det jag sagt hela tiden. Det där är en av årets bästa läsningar, jag älskar att skratta högt när man läser, men det är inte ofta man faktiskt gör det! Och så är det ju det där med att gå på skrivarkurs, att möta alla dessa olika människor hela tiden. Och den helt hopplösa skrivarläraren, som man kan skratta gott åt!!
Nu måste man ju läsa hans genombrottsbok också "Livet är det som pågår medan vi sysslar med annat", från 1996 - och hans barnbok är ju inte dum den heller, med Pija Lindebaum som illustratör. Augustnominerade "Över Bäcken".
: )
ylva

http://www.ylvawallin.bloggagratis.se

 
Marianne

Marianne

18 februari 2009 15:57

Jag började läsa den dår i montern på bokmässan, men insåg att det inte gick att fortsätta p g a för många och för högljudda skratt... men längtar efter att få nöjet!
Marianne

http://mariannesallstrom.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

18 februari 2009 19:42

Ja, jag tog den här uppe, men lovar att lämna tillbaka snart. Vad roligt att vi är fler som gillar den! Och nu har jag rekommenderat den till alla elever också:)

 
Laila Labbala

Laila Labbala

19 februari 2009 15:10

Det låter som en trevlig bok och varför inte låta skrattet få genljuda som ett litet bräck i Tystnaden? :-)!

Jag gick en skrivarkurs med många olika deltagare för några decennier sedan och det var roligt. Skulle inte haft något emot en kurs igen men där jag lever finns bara nåjder att förlita sig till.

Det eventuella skrattet ska jag låta Lennart Hagerfors få bjuda på!(Nåjden saknar, tyvärr, humor.)

hälsar Laila Labbela från Lombolo

http://lailalabbala.wordpress.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 februari 2009 17:45

Kanske nåjden låter dig gå en distanskurs här hos oss:)??? Lennarts bok innehåller förresten grymt många skrivtips!

 
Emma

Emma

27 februari 2009 00:01

Jag borde verkligen sluta läsa andras bokbloggar om jag vill få tid till annat än att sitta hemma och läsa böcker hela dagarna, den här kommer absolut upp på bok-önskelistan :)

http://boktrad.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards