Direktlänk till inlägg 9 februari 2009

Igång igen på darriga ben

Av Inga-Lina - 9 februari 2009 18:31

Nu har jag börjat, och det känns lite skakigt. Hur får man självförtroende, egentligen? Är det en myt? Ja, den förklaringen gillar jag. Det finns inget sådant som självförtroende, det är något som folk hittat på för att peppa sig själva i mörka stunder. Ungefär som Melodifestivalen.


Lite smakprov på romanen kommer här:


Zoja Marmeladova tog ett djupt andetag, njöt av den fuktiga dimdränkta luften. Så olikt hettan i Tasjkent.

Bussen körde iväg. Hon satte ner resväskan och plockade än en gång fram brevet. Under hela resan, som hade varat i obegripliga fem veckor, hade hon haft det längst ner i väskan. På den sista sträckan stoppade hon den i kappfickan. Hon läste adressen igen, Frihetsgatan 64, och började gå.

   Visst borde hon känna igen sig bättre än hon gjorde? Hon kunde också förvänta sig att bli igenkänd. Hon hade ju i alla fall bott här de tio första åren av sitt liv, gått i skola nummer två, haft klasskamrater och grannar. Men ingen skulle kunna se en liten blyg flicka med långa mörka flätor i den här unga damen, som stegade fram så självmedvetet i höga klackar och grå vårkappa, med en silkessjalett elegant knuten om huvudet. Dessutom var hon numera blond och kortklippt.

     Staden var inte heller densamma som Zoja mindes den.

    Men järnvägsstationen var fortfarande likadan som den var då, för elva år sedan, den där första dagen av sommarlovet, när hon stod och väntade på tåget tillsammans med mamma och storasyster Zilja. Mamma och Zilja skulle bara vinka av henne, de skulle inte med. Zilja hade fyllt sexton och tyckt att det var larvigt att åka iväg till mosterns sommarhus. Hon såg fram emot att promenera i stadsparken, dansa till parkorkestern och allt som dessa saker förhoppningsvis kunde leda till. Mamma stannade kvar för att hålla ett öga på Zilja.


 
 
Ingen bild

Helena

9 februari 2009 22:25

Absolut något man är sugen att få veta mer om. Härligt rytm i texten.

 
Eva

Eva

9 februari 2009 22:42

"Äntligen stod prästen i predikstolen". Härligt att du är igång igen! Detta ser jag fram emot.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

9 februari 2009 22:50

Tack, nu är jag lite i gasen. Den här släkten som jag ska berätta om kommer inte att gå av för hackor:)

 
Johanna Wistrand

Johanna Wistrand

10 februari 2009 22:38

Åh,jag ser fram emot att läsa denna roman!Gillar tonen....

http://www.multimanus.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

11 februari 2009 10:59

Tack! Det känns lite annorlunda med den här boken. Dels så har jag aldrig skrivit i annat än jag-form. Detta med tredje person är helt nytt för mig. Dels så har jag själv måttlöst roligt. Jag liksom "hobbyskriver" och har roligt (trots att historien bitvis är mycket tragisk).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards