Direktlänk till inlägg 18 januari 2009

Vad fint det blev...

Av Inga-Lina - 18 januari 2009 17:04

... min artikel om den ryska deckardrottningen Darya Dontsova i dagens Aftonbladet Kultur (finns ännu inte på nätet, men dyker väl upp imorgon). Bilder, redigering, allt! Och jag som trodde att det skulle bli en enspaltare, på sin höjd. Ja, jag behövde verkligen denna uppmuntran, så låg som jag har varit ända sedan Lucia. Istället för julledighet fick jag ju lugninflammation. Träningen har legat nere. Nu ska jag börja om från början igen, och det känns tungt. Jag var ju så bra på det, innan allt rasade i och med att jag blev sjuk. Men - slutet gott, allting gott.


Och apropå det: ni, som läser min blogg, vad är er uppfattning om uttrycket "lycka till"? Hur klingar det i era öron? Jag skulle verkligen uppskatta alla spontana associationer!

 
 
Eva

Eva

18 januari 2009 22:35

Jobbigt när man blir sjuk, allt stannar av. Ikväll har jag, i sista stund, tackat nej till kursen jag skulle börja med i morgon. Krafterna tog slut, alldeles totalt. Så nu är almanackan nästan lika tom som vad jag känner mig. Lycka till, ett ord som kanske användas lite av en vana, vid många olika tillfällen. Känns kanske lite "avbrutet". Jaa du, nu blev jag fundersam. Intressant fråga. Kan jag få återkomma med utförligare svar?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

18 januari 2009 23:22

Hej! Hur käns det att tacka nej? Som en befrielse eller som ett nederlag? Hoppas på det förra! PS Har du något bokprojekt i lådan som handlar om dina egna erfarenheter?

 
Eva

Eva

19 januari 2009 10:12

Igår kväll kändes det som en befrielse, idag känns det tråkigt. Jag hade laddat för de kommande uppgifterna, som helt plötsligt bara försvann. Tomt känns det. Men mäktar inte göra annat. Alltså jag har ett projekt i huvudet, och lite på papper. Tycker du jag ska tillfället och jobba med det?

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
sara

sara

19 januari 2009 12:20

"Lycka till" känns lite som uttrycket "kör försiktigt", något man säger och får sagt till en som en liten försäkran att man vill någon väl i hopp att den lilla strofen ska hjälpa till en liten liten aning.

http://linslussara

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 januari 2009 15:07

Tack Sara!!! Det hjälpte:)

Eva! Ja, det är väl klart att du ska skriva, om det nu är så att det ligger en oas av tid framför dig!

 
Ingen bild

Helena

19 januari 2009 19:21

"Lycka till" är ord som vi behöver i svenska språken. Det visar att vi bryr oss. Trots att uttrycket används lite för flitigt, har vi inte så många alternativ. Vi behöver uppmuntra varandra.

 
nilla

nilla

19 januari 2009 19:54

Lycka till något som ska göras. Förhoppningar om att det ska gå bra.
Nu skrev jag bara vad jag tänkte rakt av.

http://nillaja

 
Eva

Eva

19 januari 2009 20:58

Ja, fast det började inte så bra. Suttit med pappa på akuten hela dagen. Nu ligger han på sjukhuset och ja, vi vet inte hur det går. Gammal med vatten i lungorna. Så, denna dag har varit full med oro. Ska se om jag kan ta tag i mina lådanteckningar under våren.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

19 januari 2009 22:56

Eva! Det var ju förfärligt! Vi får hålla kontakten...

Tack, Helena och Nilla! Ja, jag känner också att "lycka till" är ett vardagligt och varmt uttryck. Ibland blir jag bara så osäker över de exakta valörerna, eftersom jag inte är uppvuxen med svenskan:)

 
Eva

Eva

20 januari 2009 13:05

Tack för tipset om att skriva och att vända tankarna. I stället för att fokusera på det som inte blev kan jag istället se det som en oas av tid. Jättebra!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Linda L

Linda L

20 januari 2009 21:52

"Lycka till!" antyder att personen som säger det är medveten om / kommer ihåg vad mottagaren har framför sig, men kan också användas för att tacka nej till /avspisa någon som försöker sälja in något man inte är intresserad av, ett sätt att avsluta ett sådant samtal utan att behöva vara otrevlig.

http://snorpanospiggen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

20 januari 2009 22:44

Hej Linda! Läget? Vill ju veta:) Tack för synpunkterna. Ja, det är sant, så kan det användas, förstås. Ska tänka på det! Kram!

 
Linda L

Linda L

21 januari 2009 18:28

Här är läget, intensivt och splittrat, men bra. Skickar dig ett mejl med mera lägeskoll. Kram

http://snorpanospiggen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards