Direktlänk till inlägg 16 januari 2009

En mycket intressant analys

Av Inga-Lina - 16 januari 2009 16:06

Jan Tuningers analys av Israels inrikesproblem i SvD idag kändes som en riktig aha-upplevelse. Javisst, det här har varit min arbetshypotes, och Tuninger formulerar det kort och konsist. I "Drottningflickan" har jag velat skildra en bosättarkvinna inifrån, utan pekpinnar, såsom hon ser sig själv. Rebecca är född och uppvuxen i Sverige, men efter en kris i familjen gifter hon sig med en israel och börjar leva ett ortodoxt liv, och familjen bosätter sig på Västbanken. I början på boken återvänder hon till Sverige på tillfälligt besök, och då utspelar sig följande samtal mellan henne och hennes mamma:


– Ett alternativ, sa jag, är att ni flyttar hem till Sverige. Det sociala skyddsnätet här i landet …

Nu var det Rebeccas tur att avbryta mig.

– Vi kommer aldrig att lämna Israel. Gud har gett oss landet. Det lämnar vi inte tillbaka frivilligt. Hur skulle vi kunna leva här? Hålla kosher? Ge våra barn en judisk utbildning? Och vem skulle de gifta sig med? Du förstår ju hur dumt det låter.

Jag tittade på henne. Kinderna var röda och det brann en eld i ögonen som skrämde mig. Min dotter har alltid haft temperament, men åren i det förlovade landet har förvandlat henne till en riktig ragata.

Bosättarna är en liten, men livsfarlig grupp som håller hela världen som gisslan, och den israeliska regeringen kan inte ta i med hårdhandskarna; Utifrån sett är det de håller på med rena vansinnet, men inifrån ser bosättarna sig själva, sina val, och sitt livsstil som fullkomligt självklara, och de enda möjliga.


 
 
teolinda

teolinda

20 januari 2009 06:52

Jag är mycket dåligt insatt i Israels situation...i politik över huvud taget. Den enda lösningen jag kan komma på är en "grupphypnos" för folken i de här trakterna. Rensa ur alla minnen och börja om. Hur ska det annars kunna bli fred?

Jag är medveten om att min idé är ogenomförbar...

http://teolinda.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

22 januari 2009 23:24

Jag tycker faktiskt att din idé är jättefin. Ingenting annat har ju hjälpt! Kram:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards