Direktlänk till inlägg 12 januari 2009

Låt åtminstone Jan Myrdal vara...

Av Inga-Lina - 12 januari 2009 15:55

Nej, nu är jag hjärtligt trött på diskussionen om "Asyl" och "Gömda". Varje dag tas ytterligare ett steg på väg mot en allmänn fördumning.

Piratförlagets chef ger en litteraturhistorisk analys i ett mejl som publiceras här.


På vilken planet kan man jämställa Jan Myrdals romaner med Liza Marklunds böcker, skrivna i genren "en sann historia"? Jan Myrdal har i alla år kämpat för att hans böcker INTE ska sorteras in under biografier på bibliotek. Liza Marklund har alltid sagt att det som står i Gömda och Asyl ÄR sant.


Till syvende och sist vill ju läsarna bara veta: är det sant att en kvinna (strunt samma vad hon heter) från Sverige (strunt samma från vilken ort) verkligen har fått asyl i USA (asyl, inte uppehållstillstånd) pga att svenska staten inte kunnat skydda henne från trakasserier från en f d pojkvän (strunt samma vem). Är det sant eller inte? Någon som kan svara ett enkelt ja eller nej?


Ett möjligt svar kan detta inlägg innehålla... Eller så finns svaret HÄR


Till dess försöker jag svalka mig i närmaste isvak.

 
 
maria granberg

maria granberg

14 januari 2009 22:51

Jag håller med om att jämförelsen inte bara haltar den är otänkbar.
Jag tycker för övrigt att hela Marklund historien är olustig. Det handlar om så många människor som lider.
Och inte minst barnen till alla berörda.
Barnen som inget gjort men som får leva med att allting rivs upp eller med att det varit lögner.
I alla såna här sammanhang tänker jag alltid främst på barnen.

http://alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

inga-lina

15 januari 2009 12:38

Du har helt rätt. Barnperspektivet lyser, tyvärr, som vanligt med sin frånvaro. Barn kan aldrig välja, de är beroende av de vuxnas beslut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards