Alla inlägg den 3 mars 2008

Av Inga-Lina - 3 mars 2008 20:00

Oj, vilken uppfriskande bokfemma den här veckan! Favoritteman - i Malins fall bilolyckor - eggade verkligen min fantasi. Vilka skumma ämnen och teman letar jag efter i böcker? Det finns så mycket att välja på! Änglar, obesvarad kärlek, karismatiska män... Mitt val föll efter många om och men på temat slutna sällskap - vilket innebär att listan den här gången innehåller en del faktaböcker.


Nina Solomin OK, amen

Chassiderna i New York lever nästan isolerade från sin samtid. Att komma dem inpå livet är inte lätt, men Solomin lyckas med det. Samtidigt är hon själv på jakt efter sina judiska rötter. Fängslande reportage.


Magnus Bärtås, Fredrik Ekman Innanför cirkeln

Innan jag hade läst boken hade jag ingen aning om vilka  till exempel yezidierna var. För att inte tala om damanhurianer. Men nu vet jag och det är jag djupt tacksam över. Boken är lika underhållande som en roman, och lika spännande.


Cecilia Hagen Fredrik och Charlotte

Den svenska överklassen är mer exotisk än både chassider och yezidier tillsammans. Man behöver aldrig gå över ån efter vatten!


Mario Puzo Gudfadern

Ge mig ett erbjudande jag inte kan tacka nej till - boken som filmerna bygger på är en underbar läsning och italiensk maffia i Puzos tappning är ett slutet sällskap jag aldrig tröttnar på.


Norah Vincent Förklädd till man

För den ena halvan av mänskligheten är den andra halvan sannerligen ett slutet sällskap. Vincents bok tog andan ur mig - och nu letar jag med ljus och lykta efter en man som också läst boken och kan tala om för mig ifall det som står där verkligen är sant!



Bokomslag för boken ok, amen   Fredrik och Charlotte Bokomslag:

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards