Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Bonaden jag gjorde alldeles själv

Av Inga-Lina - 27 oktober 2008 13:11

... på Hjelmseryd i helgen... Äggoljetempera på kritat lakansväv. Tekniken användes flitigt i södra Sverige under sent 1700-tal, och på kursen som jag var på kunde man använda sig av gamla mallar. Jag valde dock friform - och skapade en "psalmbonad" (mönstret är ganska enkelt, men sen har jag ju duttat på hysteriskt mycket färg). Så nu har jag äntligen en hobby. Ett litet steg för mänskligheten, men ett milakliv för mig.


 
 
Eva

Eva

27 oktober 2008 20:00

Men Inga-Lina, den är ju helt underbar! Har du målat, klipp och klistrat eller är allt målat på ett och samma tyg? Hoppas få se fler bonader av dig!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

27 oktober 2008 20:49

Tack! Jo, allt är målat på samma tyg, det där kritade lakanet. och färgerna är lite roliga, för man kan jobba med dem på olika sätt; både med akvarellteknik och med tuschteknik. Det gav i alla fall mersmak.

 
Johanna Wistrand

Johanna Wistrand

30 oktober 2008 09:55

En annan skrivbloggare som jag känner, Kerstin Dahlén (http://skrivdigglad.wordpress.com/), håller på med iconmåleri, kom att tänka på henne nu. Jag gick in på hemsidan där du varit på kursen - vilka otroligt dåliga foton och det gav verkligen ett sympatiskt, nästan lite magiskt intryck med det där suddiga, så jag funderar helskarpt på att boka in mig där nån helg!

http://www.forfattarcoachen.se

 
Johanna WIstrand

Johanna WIstrand

30 oktober 2008 10:02

Och nu vet jag vad jag ska göra där i så fall: delta i Per Mases retreat i januari. Tack för denna hemsida!
Jag tyckte mycket om hans bok "Den inre trädgården".

http://www.forfattarcoachen.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

30 oktober 2008 13:11

Roligt, att du fastnade för Hjelmseryd. Det är en liten pärla, fast med småknasiga inslag. Billigt, fina rum, god mat. Bordsbön, förstås, och sen kan man delta i tidegärden i kyrkan om man vill. Jag ska dit i mellandagarna för att skriva färdigt ett manus:)

 
Johanna WIstrand

Johanna WIstrand

30 oktober 2008 17:28

Jag inbillar mig att jag tror vad du menar med de småknasiga inslagen.Såg det efteråt på deras hemsida bland länkarna...Får fundera om jag klarar av att överse med det, jag är rätt stenhård på den fronten, besöker till exempel bara till församlingar där man är pro kvinnliga präster och välsignelse av homosexuella.Kanske är det inskränkt av mig, det är väl en mognadsprocess det där med att inte vara så kategorisk/svartvit som jag är.

http://www.forfattarcoachen.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

31 oktober 2008 15:04

Helt rätt gissat, Johanna. Men jag har tagit det för livsregel att utsätta mig för obekväma sammanhang. Det är lätt att vara bland likasinnade, men jag vill ha utmaningar. Också;)

 
Johanna Wistrand

Johanna Wistrand

31 oktober 2008 19:03

Helt rätt tänkt. Världen blir större då. Och man får fler kompisar :-)
Vågar jag mig dit? Jag tror det :-) Det såg verkligen så intagande och rörande ut på deras hemsida.

http://www.forfattarcoachen.se

 
kerstin svea

kerstin svea

13 december 2008 17:05

Jag målar ju ikoner, som Johanna skrev om tidigare, och det är äggtempera, dock inte äggoljetempera. Men vilken härlig bild du har gjort! Jag får sådan lust att göra något sådant också. Just nu har jag haft ikon-flow, har målat två stycken på några veckor och det är snabbt. Vill du titta på dem, kan du gå in på min blogg. Men lycka till med ditt fina måleri!
kerstin svea

http://www.skrivdigglad.wordpress.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

18 december 2008 13:19

Hej Kerstin! Trevligt med nya bekantskaper. Jag ska genast gå och hälsa på dig! (Tänk vad lätt allting är i cybervärlden!)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards