Direktlänk till inlägg 6 oktober 2008

Vidare öden och äventyr

Av Inga-Lina - 6 oktober 2008 20:06

Jodå, det blev en riklig skörd i lördags. Sex kilo trattkantareller - men då var jag ute i skogen i nio timmar och praktiskt taget grävde upp dem med mina bara händer. Lite av en arkeologisk utgrävning var det över det, och min kompis hade riktigt roligt åt mina, som hon sa, "estetiska" försök att först frilägga svamparna för att sedan plocka dem.


Resten av helgen läste jag på förekommen anledning PO Enquists "Ett annat liv" - imorgon ska jag prata om den och om Benny Haags bok "Makt, mod och motstånd" - i Nya vågen, 14.03


Förr satt författarna med stambägare på krogen, i dag skriver de debattartiklar med krav på att återinföra motboken. Spritångor är inte längre litteraturens livsluft. I nya boken ”Makt, mod och motstånd” går Benny Haag till storms mot vardagssupandet och i självbiografin ”Ett annat liv” berättar PO Enquist om hur hans skrivande förlamades av alkoholen.

Nya Vågen undersöker den nya svenska missbruksskildringen tillsammans med författaren och kulturskribenten Inga-Lina Lindqvist och kulturredaktionens Maria Edström. källa: Sveriges Radio


För övrigt höll jag på att gå upp i limningen i söndags när jag läste om de svenska kulturarbetarna i Berlin. Antingen har artikelförfattaren roat sig något alldeles oerhört på kulturarbetarnas bekostnad och med utstuderad elakhet plockat de värsta citaten - eller så är det precis som det står. Med kolonial pricksäkerhet migrerar de svenska intellektuella på jakt efter billig öl och pittoresk hundbajs?


Kulturvillkor?

 
 
ylva

ylva

7 oktober 2008 09:49

Just det - den där artikel hörde jag ju talas om redan på Bokmässan, måste läsa den, men jag kan konfirmera att journalisten verkligen hade en idé och en vinkel redan INNAN intervjuerna, och att citaten inte speglar de tre timmars diskussioner ang. litteratur och politik som fördes, men som ej sedan citerades enligt ett av offrena! Lifestyle-journalistik, eller?

http://ylvawallin.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 oktober 2008 11:40

Ja, jag kan tänka mig vad som kan ha hänt. Man måste vara oerhört försiktig i intervjuer. Har ju själv råkat illa ut just på SvD

 
Eva

Eva

8 oktober 2008 22:47

Sex kilo kantareller!!

http://www.bakomberget.blogspot. com

 
Ingen bild

Inga-Lina

8 oktober 2008 23:07

Ja, Eva, jag vet. Helt hysteriskt. Men vi var i skogen i nio timmar...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards