Alla inlägg den 16 augusti 2008

Av Inga-Lina - 16 augusti 2008 20:06

... i Malins A-Ö. Men jag gör ändå ett försök att hänga med.



Författare: lätt som en plätt. Tjechov! Det säger väl allt. Sitter just nu och läser hans brev. Är inne i min årliga omläsning av hans samlade verk. Njuter och förtvivlar över hur lite som är översatt till svenska.


Litterärt verk: Tre systrar, av Tjechov då förstås. Den finns i alla fall på svenska, och i pocket dessutom.


Karaktär på T - Trigorin i "Måsen". Kändisförfattaren som gör världens bästa naturbeskrivningar.



ur Dramatens uppsättning av Måsen 2007


Av Inga-Lina - 16 augusti 2008 19:46


Malin har kommit i bokstaven K i sin oförtröttliga kamp för boklig bildning.


Författare på K finns det väldigt gott om i min bokhylla, så jag småfuskar och tar två: Marian Keyes och Sophie Kinsella är chicklitförfattare båda två. Keyes ska jag inte orda så mycket om, hennes starka och svaga sidor är väl sönderdiskuterade. Kinsella gillar jag därför att hon vågar skriva om pengar, om brist på dem, om ångesten som denna brist framkallar.


Bok på K är CS Lewis´ "Kristens omvägar". En komisk översikt över modern idéhistoria - ur kristen synvinkel. Inte världens mest lättlästa bok, men mycket givande för den som ger den lite tid.


Romangestalt på K är jättesvårt. I någon sorts desperation gick jag igenom mina egna romangestalter - och ingen, ingen hette något på K. Sen kom jag på det - Klark Svensson, förstås. Han var huvudpersonen i mina två barnböcker (kommer jag någonsin att bryta tvåboksförbannelsen jag verkar ha dragit över mig?)



Bokomslag för boken Klark Svensson och kärleken


Omslag av Annika Lundholm Moberg

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards