Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

Sommarfriden

Av Inga-Lina - 16 juli 2008 12:13

Det är så skönt att inte passa tider. Att arbeta blir då en ren njutning. Och det underlättar att vädret är så där lagom utmanande - tillräckligt varmt ute för att man bara ska kunna gå ut och ändå inte så hett att man behöver få ångest över att inte ligga på stranden. Perfekt!


Läste igår att Leif GW Persson lägger ner sin blogg.


de fiffiga marknadsförarna på förlaget försäkrade mig att jag skulle få all tänkbar hjälp med både ditten och datten så blev det som det blev. I verkligheten blev det som så ofta förr något helt annat. Denna blogg gjorde att jag hamnade i en helvittes massa praktiska problem där jag hela tiden tvingades skriva via ombud och mystiska länkar och "med hjälp av" förlagspersoner som –precis som vanligt- aldrig går att få tag i. Varken de eller alla deras utställda löften och enda vittnesbörden om deras existens torde väl vara att deras magnifika huvudkontor på Sveavägen i Stockholm (Albert Bonnier Förlag) låg kvar när jag passerade i bil för några timmar sedan. Oklart varför, förresten, eftersom det enligt växeln till samma företag aldrig finns en käft på plats i huset.

Jag är också tveksam till värdet av allt detta ur marknadsföringssynpunkt. En författare som hela tiden får sin existens ifrågasatt, en författare som blir mer och mer förbannad, en författare som upptäcker att mer och mer av hans tid går åt till att hantera denna privata förbannelse, en författare som inte blir det minsta befriad utan bara skriver sämre.


Men varför skulle han skriva "via ombud"??? Nåja. En författarblogg har ju en marknadsförande funktion, det kan man inte komma ifrån - i annat fall hade man bloggat som privatperson. Men jag känner att det här bloggen är en tillgång för mig. Ett ställföreträdande minne. Jag kan gå tillbaka och återskapa de olika skeenden i tillkomsten av romanen, jag kan spåra influenser och jag kan identifiera olika brytpunkter under skrivprocessen. Det är värdefullt för mig i mitt arbete, menar jag. Men Leif GW Persson har säkert koll på sin skrivprocess i alla fall, efter så många år.


Min blogg är i alla fall bara min och behöver jag komma i kontakt med förlaget finns min redaktör och min förläggare oftast på plats. De bjuder dessutom alltid på kaffe.


Finns där för mig

 
 
Liz

Liz

17 juli 2008 09:05

Kaffe är ett utmärkt lockbete. Jag dör utan kaffe. Typ.

http://www.lizwennberg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards