Direktlänk till inlägg 5 juni 2008

Sjungoms studentens...

Av Inga-Lina - 5 juni 2008 23:35

... har jag lyssnat på hela dagen här i Malmö. Min senaste tidskriftskrönika kan man lyssna på här - kul för alla som gillar veckotidningar. Pratade med min gode vän Elias Faingersh - om hans nya skapelse, Hamlet för trombon och orkester. Pratade lite om kulturarbetarnas villkor på det stora hela: hur lösa sommarens ekonomi? Skriva en roman eller en symfoni kanske. Elias hade köpt Andrej Tarkovskijs dagböcker när han var i Riga. Sexhundra sidor skaparångest och pengabekymmer. Inga humrar där inte - leta efter de billigaste tågbiljetterna till festivalen i Nice. Men så gjorde han också några av förra seklets mest remarkabla filmer. Och apropå det såg jag säsongsavslutningen av Lost igår. Inte lika rafflande som förra säsongens flash forward, tyvärr. Hittade en rätt rolig sammanfattning här - läs och njut.

 
 
Gunilla Håkansson, Chefredaktör på Allas

Gunilla Håkansson, Chefredaktör på Allas

6 juni 2008 17:18

Hej!
Tack för ett underbart inslag om Allas i Obs, torsdagen den 5 juni, där du berättade om din dittills hemliga passion för tidskriften Allas. Fast du har ju redan berättat om den i Allas förstås... ;-)
Genom en lycklig slump firade hela redaktionen i just den stunden då programmet sändes, allt det vi lyckats med och gjort bra under det gångna året - vi hade hittat inte mindre än 56 anledningar att fira! (Radioinslaget blev förstås en uppskattad 57:e punkt)
En annan av punkterna löd så här:
"...att vi under det senaste året stolt kunde presentera specialskrivna noveller/romaner/deckare av följande svenska författare: Björn Hellberg, Viveca Lärn, Katarina Mazetti, Maria Ernestam, Karin Wahlberg, Katerina Janouch, Mari Jungstedt, Camilla Läckberg, Helen Tursten, Sara Kadefors och Johanna Nilsson. Dessutom har just Anna Jansson lämnat ett manus vi kommer publicera längre fra.)
Alltså precis i linje med vår skrivna policy för fiktionen, där en nyckelmening är:
"Vi vill profilera oss genom att kunna erbjuda bra, ny, svensk läsning av etablerade författare"
Det känns förstås väldigt snopet att du tycks ha missat denna vår parad av svenska författare som redan har specialskrivit för oss, och som vi nog tycker håller en hög kvalitet. Jag tror heller intedu menar att insinuera att dessa författare inte skulle hålla måttet när du säger att vi underskattar våra läsare och borde satsa på svenska kvalitetsförfattare.
Är det inte så att du faktiskt helt enkelt har missat dem?
Nåväl, vi hoppas förstås att även du Inga-Lina Lindqvist vill sälla dig till skaran av svenska kvalitetsförfattare som skriver för Allas, och jag och vår fiktionsansvariga Lotta Gustavsson kan intyga att de gör det utan att skämmas ett ögonblick!
Så vi hälsar dig välkommen ut ur garderoben och hjärtligt välkommen till våra inte helt prestigelösa fiktionsspalter! Skriv för oss du också, Inga-Lina!

Gunilla Håkansson, chefredaktör på Allas

http://www.charlotte.nu

 
Ingen bild

Inga-Lina

6 juni 2008 23:38

Känner mig superhedrad över ert brev - naturligtvis anser jag alla de namnen du nämner vara tunga och bra. Min en aning syrliga krönika var ett sätt att peppa er att gå vidare: kvalitetsmaterial kan ta steget från att vara gästspel till att etablera sig som fasta inslag. Femminutersnovellerna, krimnovellerna och relationsnovellerna: nyskrivet varje vecka. Och ni kommer att revolutionera den litterära marknaden. Jag hoppas ju att min krönika kan leda till vidare debatt och att man kan synliggöra er satsning!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards