Direktlänk till inlägg 7 mars 2008

Kvinnor in - makt och pengar ut?

Av Inga-Lina - 7 mars 2008 17:35

Ja, det var det jag tänkte på när jag läste Helene Rådbergs artikel i Aftonbladet idag. När min man började plugga teologi i Lund på nittiotalet hade han så många kvinnliga kursare att jag redan då välkomnade honom till ett framtida låglöneyrke. Det är som en förbannelse - och ibland undrar jag vad som är hönan och vad som är ägget. Är det så att de typiska kvinnoyrken alltid är underbetalda? Eller är det så att yrkens status och löneläge sjunker när andelen kvinnor i yrket växer? Jag kan nästan lova att så fort andelen kvinnliga VD:ar ökar och så fort kvinnor börjar ta plats i börsbolagens styrelser kommer alla bonusarna att försvinna. Bonusarna följer männen - på ett irriterande irrationellt sätt. Men så länge den ordningen består kommer kvinnorna att vara i underläge.

PS Jag har tyvärr inga lösningar, kan bara uppmärksamma problemet:((

PPS Helene Rådberg har också en blogg:))

 
 
Helene Rådberg

Helene Rådberg

7 mars 2008 18:59

Hej Inga-Lina! Med din artikel dagen innan min klev du över gränsen för vad kvínnor får säga! HURRA! Jag bara klargör vad kvinnor bör vara : MÄN! Så enkel är ordningen i det jämställda Sverige! / Helene

http://www.helenerådberg.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 mars 2008 20:54

Ja, det kanske är enklast:) Jag önskar bara att kvinnor vågade höja rösten, att kvinnor överlag inte var så rädda för smärtan det innebär att inte längre vara omtyckt. Jag misstänker nämligen att väldigt mycket kvinnokraft går åt till att vara trevlig i alla lägen.

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 mars 2008 20:57

Usch, nu går jag verkligen igång... Men visst är det en förbannelse att många kvinnor aldrig lär sig att vara arga, men dresseras till att upprätthålla trevlighet.

 
Eva

Eva

7 mars 2008 21:14

Och jag tänker på alla dessa kvinnor (som är i majoritet när det gäller denna diagnos) som blir utbrända. Kan det ha ngn koppling till vad era artiklar handlar om? Jag tror det.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

7 mars 2008 21:55

Jag tror också det, Eva. Utbrändhet kan ju vara ilskan och vanmakten som man vänt inåt istället för utåt.

 
Helene

Helene

8 mars 2008 11:58

Ja, det är en förbannelse att vi inte lärt oss att vara arga offentligt. "Jag är rädd för kvinnor som leende anpassar sig" är sista raden i min nya diktsamling. Och jag har varit utbränd, sjukskriven och full av skam. Trots att jag visste att mitt arbete gjorts omöjligt bar jag skammen. Den välkända klyvnaden mellan huvud och kropp! / Helene

http://www.helenerådberg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards