Direktlänk till inlägg 11 februari 2008

Ett privat litet helvete

Av Inga-Lina - 11 februari 2008 21:31

Mitt i allt arbetet briserar en liten privat atombomb. I ett sådant läge kanske man stannar upp och tänker: vad är viktigast? Jag blir inte ens förvånad när jag kommer fram till att det är - arbetet. Skrivandet är så ihopväxt med min identitet att jag har svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna vara människa utan det. Jag har ingen aning. Det är lite skrämmande. Nunnorna kallar sina olika arbetsuppgifter för "lydnader". Jag pratade med Olga igår och berömde klostrets hemsida, och hon sa: "Ja, det är flera systrar som har sin lydnad där". Skrivandet är min lydnad. Tror jag i alla fall.


Kan hända den bäste

 
 
Eva

Eva

12 februari 2008 13:25

Svårt att veta. För mig är målandet en lydnad. Men ibland får jag känslan av att jag flyr in i mitt måalde eller skrivande. När jag inte riktigt orkar med allt som händer runt omkring mig. Men så känns det för mig. För andra något helt annat.

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

14 februari 2008 22:39

Inte de sämsta ställen att fly till:))

 
Eva

Eva

14 februari 2008 23:28

Nej, sämre ställen kan man fly till :-) Just nu "flyr" jag till en målning över vårat sommarhus.

http://www..blogspot.com

 
maria granberg

maria granberg

15 februari 2008 21:08

Lydnad är en väldigt bra benämning tycker jag.
I bland säger jag till min man
- Jag har visserligen gett ut fyra böcker och det är ju bra i dessa tider. Men ingen av dem har sålt särskilt bra. Jag arbetar ju med andra saker för försörjning. Ändå tar jag mig en massa skrivtid. Vad är det som driver mig? Är jag helt enkelt inte klok?

Men nu har jag svaret. Hur livet än ser ut och hur minaböcker än säljer så är skrivandet min lydnad.

http://www.alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

16 februari 2008 18:36

Å, Maria, så roligt att nunnornas ord kunde komma till nytta - jag ska förmedla det till dem. Berätta mer om dina böcker, förresten - om du vill. jag blir så nyfiken!

 
maria granberg

maria granberg

16 februari 2008 22:15

Förmedla det gärna till nunnorna.
Tre av böckerna är utgivna på barnboksförlaget Eriksson och Lindgren. Den första heter Mongounge och handlar om att bli syster till ett barn med downs syndrom.
Den andra heter Det innersta rummet och handlar om en tolvårings sorgearbete efter pappans död. Den tredje heter Hanna och Julia och handlar om två elvaåriga flickors vänskap och hur det går när den ena måste flytta.
Den fjärde boken är en ungdomsbok som heter din syster Elina och handlar om Anna som helt plötsligt får en storasyster. Det är mamman som har ett barn som hon aldrig pratat om. Den sista boken är utgiven av Hegas, ett specialpedagogiskt förlag för barn och unga med lässvårigheter.
Böckerna är utgivna under namnet Inger Granberg.
Jag använder mig av mitt andra namn Maria här i bloggen, just för att jag vill använda mitt andra namn någonstans.

http://www.alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

17 februari 2008 23:54

Maria! Vad spännande! Jag har en elev som skriver om barn med Downs syndrom - ska tipsa henne om din bok!

 
maria graberg

maria graberg

18 februari 2008 09:36

Ja gör gärna det.
Boken Mongoungen som gavs ut 2001 finns tyvärr inte att köpa någonstans.
Men nästan alla bibliotek runt om i Sverige har köpt den så den ska finnas att låna.
Som sagt var Mongoungen av Inger Granberg.

http://www.alce.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards