Alla inlägg den 4 februari 2008

Av Inga-Lina - 4 februari 2008 22:23

Tack Malin för en underbar bokfemma! Lustigt nog skrev jag för bara ett par veckor sedan en föreläsning för vår distansutbildning just om bokserier. Där förklarade jag fenomenet så här:


Tio böcker generar mer inkomst för författaren än bara en, men det är bara en liten del av förklaringen. Hemligheten ligger snarare i genrens natur – här skapar vi den hållbare hjälten, som ska tåla en del stryk, ska överleva livshotande situationer, ha nio liv och alltid landa på fötter. En sådan hjälte vill man inte kassera i första taget.


Här kommer mina favoriter i genren:


Susan Howatch, Starbridge-serien och S:t Benet´s-serien

Den oförlikneliga, lysande, magnetiska Susan Howatch har skapat ett mästerverk, ett mäktigt bygge med sina romaner om den anglikanska kyrkan av igår och idag. Passioner, mysterier, människor som går in under huden på dig - böckerna är ytterst beroendeframkallande. De första tre delarna i Strabridge-serien kom på svenska, därefter avbröts utgivningen. Men resten finns att läsa på engelska.


Marian Keyes, serien om systrarna Walsh

Alla böckerna finns på svenska. Den populära irländskan behöver knappast en presentation. Jag har dock förstått att det finns en del fördomar mot henne; att hennes böcker skulle vara lättviktiga. Nå, det tycker förstås inte jag. "En oväntad semester" är en av de bästa böckerna jag läst som handlar om missbruk och beroende. Ännu har jag inte läst den senaste systrarna Walsh-bok, "Är det någon där?" men det ska jag göra så fort jag är klar med mina egna bokprojekt för i år. Till sommaren, på Saltsjöbadet:) Då ska jag belöna mig själv med Marian Keyes...


Jan Myrdal, serien med jag-berättelser

Vid det här laget torde det stå klart att jag är en stor beundrare av Myrdal och när det gäller bokserier är det svårt, för att inte säga omöjligt, att gå förbi en av den svenska litetraturens mest ambitiösa projekt. Myrdal skriver fram sitt liv från olika perspektiv och med olika infallsvinklar. Barndomstrilogin är mest känd, men jag vill slå ett slag för de mindre kända, men hysteriskt roliga "När morgondagarna sjöng", "Inför nedräkningen" och "Gubbsjuka".


Honoré de Balzac, Den mänskliga komedin

...är faktiskt också en bokserie, fast man kanske inte tänker på det. Men klassikerna som "Eugenie Grandet", "Förlorade illusioner", "Pappa Goriot" ingår alla i den makalösa kavalkaden som består av inte mindre än 85 (!) romaner, fördelade på åtta olika bokserier. Det roligaste av allt - de är läsvärda än idag, och "Pappa Goriot" finns till och med som pocket.


Aino Trosell, Siv Dahlin-böckerna

Mycket i det här livet är obegripligt. Varför regnar det alltid när jag glömt paraplyet? Varför ligger nycklar alltid längst ner i en väska? Varför ligger inte Aino Trosell högst upp på alla bästsäljarlistor? Böckerna om Siv Dahlin är de enda i deckarsvängen där en arbetare löser brott. Huvudpersonen är helt underbar att lära känna, böckerna är roliga och seriösa, underhållande och gripande. "Om hjärtat ännu slår", "Se dem inte i ögonen" och nu senast "Tvångströjan" - läs och njut!


Aino Trosell  Honoré de Balzac  

Av Inga-Lina - 4 februari 2008 21:54

Kom hem från Teologifestivalen igår - idag har det varit full rulle. Först blev jag bjuden på fika på Vetekatten och diskuterade ett (än så länge hemligt) bokprojekt. Sprang sedan upp på förlaget. Haha, min redaktör har hittat min blogg...och lämnat lite kommentarer. Vi tittade på omslaget IGEN och bestämt oss för en helt annan variant. Grön istället för rosa. Och så gick vi igenom katalogtexter, säljtexter, alla möjliga texter och deras mostrar. Jag fick massor av peppning och tumlade iväg till återstoden av dagen. En sak till som blev klar idag är att nunnorna är på väg till Sverige igen! Så snart kommer jag att få träffa Olga. Klostret har fixat sin hemsida, än så länge bara på ryska, men det finns en hel del fina bilder här. Och nu ska jag fixa Bokfemman!

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards