Alla inlägg den 28 januari 2008

Av Inga-Lina - 28 januari 2008 22:07

Veckans bokfemma känns som en inspirerande utmaning och eftersom jag helt plötsligt har flera kvadratmeter lediga i hjärnan ska jag göra mitt bästa!


 The Body som gick på teve igår handlar om att man i Jerusalem hittar liket efter en korsfäst man. Är det Jesus? Som i så fall inte alls har återuppstått? Helt okej rulle med Antonio Banderas. MEN - och det är ett stort men - på vilken bok är den baserad, egentligen? Det finns nämligen en fantastisk bra bok som handlar just om ovanstående, Piers Paul Reads "På tredje dagen" (rekommenderas å det varmaste). Fast filmen är baserad på en annan, i mina ögon sämre bok, Richard Ben Sapirs "The body". Så kan det gå. Alltså: se filmen, läs boken, men läs i så fall rätt bok.



Dolores Claiborne är baserad på en bok med samma titel som är skriven av Stephen King. En av de mer lyckade filmatiseringarna i mitt tycke, med snygga glidningar mellan två olika tidsplan. Och i huvudrollen - Kathy Bates, bara en sådan sak.


Mästaren och Margarita - Bulgakovs klassiker har filmatiserats ett par gånger, men den senaste satsningen är teveserie i tio delar. Den visades på Axess för ett tag sedan men går även att beställa med engelsk text. Ja, vad ska man säga? Min man älskade filmatiseringen, jag var lite mer kinkig, men den är klart sevärd. Det som jag tycker är synd är att skaparna bakom...

                   

...Day watch /Night watch inte gav sig på "Mästaren och Margarita", för min del hade det blivit en ultimat filmatiseringsupplevelse. Men det gjorde de inte. De filmatiserade den ryske SF-författaren Sergej Lukyanenkos böcker. Och det gick faktiskt väldigt bra!


Idioten av Fjodor Dostojevskij i en känslig, begåvad, nästintill fulländad filmatisering, även den som serie i tio delar. För den som älskar kostymdrama, starka känslor, vackra bilder och filosofiskt innehåll. Går som sagt att beställa med engelsk text.


                                                                                       Dolores Claiborne (1995) Poster

Av Inga-Lina - 28 januari 2008 15:34

... och slår en med en käpp i huvudet. Nåja, jag går fortfarande på adrenalin och metatabletter så jag anser mig ändå vara ett geni. Nedgörande kritik tillhör annars det här yrkets små glädjeämnen: när du färdas i din triumfvagn står kritikern och viskar "Memento mori" i ditt öra. Vad hade då den gode doktor Feinstein från "Mirakelkuren"sagt om problemet? Jo, våra motgångar hindrar oss från även större olyckor och i förvissning om detta ska jag gå och proviantera.

Av Inga-Lina - 28 januari 2008 00:31

Jag kan inte tro det. Men jag har skrivit klart. Och mejlat iväg manuset till min redaktör! Jag blev inte klar i november - som jag hoppades och trodde. Jag blev inte klar i december. Men jag blev klar i januari, innan den slog om till februari!

Under tiden jag skrev den här romanen har jag förkovrat mig inom följande ämnen (OBS! utan inbördes ordning):


Kosher-mathållning

Klosterväsende

Franska medeltida sagor

Katarer

Helige Dominikus biografi

Korstågen i Occitanien

Franska kungalängder

Schizofreni

Läkemedelsmissbruk

Chabad-rörelsen

Svenska kyrkans organisation

Rysk fantasy

Susan Howatch

Socialtjänsten

Teater



samt psykologi, medicin och nätmarketing.


De sista femton sidorna skrev jag i morgonrock - först när jag var klar kom jag på att jag hade glömt att ta på mig kläderna. De som känner mig vet också att jag under den här veckan även hunnit undervisa, läsa böcker för kommande recensioner och bråka med alla som råkat komma i min väg.

Jag har lärt mig att min arbetskapacitet är obegränsad, min förmåga att ta till mig bisarra mängder information likaså. Vad ska jag göra imorgon när jag inte längre behöver skriva 20 000 tecken om dagen? Vet inte. Jo, handla. Vi åt upp allt vi hade lagat i måndags. Mååååål!


Arbetskläder

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards