Direktlänk till inlägg 26 januari 2008

Dagens lilla pärla

Av Inga-Lina - 26 januari 2008 15:15

Kul bit ur romanen...

Scenen är klostret och husmodern går en liten inspektionsrunda på förmiddagen.


Monica satt i skrubben som tjänstgjorde som en miniexpedition och skrev något på datorn. Förmodligen ännu en av dessa evinnerliga rapporter till socialtjänsten.Hon blev glad åt avbrottet när hon fick syn på mig.

– Jag har saknat dig, sa hon.

Hennes ord var inte avsedda att förebrå mig. Det visste jag.

– Förlåt mig, syster, sa jag. Jag har inte varit fullt närvarande, inte sedan Rebecka kom.

– Gud förlåter, sa Monica. Allt detta är ju en frestelse för mig med. Högmodet kommer ju som ett brev på posten när du som arbetsledare inte är på topp.

Hon reste sig upp och vi gav varandra en kram. Hon satte sig igen. Nu när vi hade bekänt våra synder inför varandra var vi fria igen att ta oss an vardagen. De orden vi skulle säga, de beslut vi skulle fatta skulle vara fria från undermeningar och hemligt agg. Tänk om styrelsesammanträden där ute i den sekulära världen skulle börja med att samtliga ledamöter bekände sina synder inför varandra och gav varandra avlösning! Hur mycket effektivare hade inte styrelsearbetet blivit då! Jag såg framför mig hur Monica och jag reser runt och håller föredrag om detta och tjänar jättemycket pengar, så mycket att vi kanske hinner bygga ut behandlingshemmet på den här sidan av årtiondet. Men de fantasierna var säkert en frestelse, de också.


 
 
Monica

Monica

26 januari 2008 15:27

Jo, jag blir väldigt nyfiken på nya romanen!
Min namne finns ju i den!
Jag som inte ens har läst Mirakelkuren (utlånad på Bib när jag var hemma...)Borde kanske köpa den.

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 januari 2008 16:08

För den som är bekant med Howatch är Mirakelkuren mest en kul grej;) Jag tyckte bara att det saknas den typen av böcker på svenska. Vad gäller namn höll jag på hur länge som helst med att välja rätt helgonnamn till rätt person. Monica var mamma till Augustinus, lärde jag mig då:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards