Direktlänk till inlägg 20 januari 2008

Mörker och ljus i salig blandning

Av Inga-Lina - 20 januari 2008 17:45

Idag har det skett någon form av genombrott i romanen - tunneln öppnade sig och ljuset strömmade in och nej, jag är inte död än. Kanske har min redaktörs ödesdigra mejl fått upp farten på mig, jag vet inte, men det är klart att hennes diskreta "få-ur-dig-manuset-nu-annars"-budskap andades en utomplanetär kyla.


LUDVIG

– Det är trist och ensamt här, vandrare, sa mannen. Tala med mig.


Jag gick tillbaka till bordet och ställde ner det tomma glaset på brickan. Ingenting i världen verkade mer självklart än att jag skulle konversera en form av Roland i ett översinnligt prärielandskap.

– Människan bär hela världen i sig när hon föds, började jag. Hela universum. Allt hon har omkring sig är delarna som verkligheten, hennes verklighet, kommer att bestå av. Luften hon kommer att andas, bilderna som hennes öga kommer att matas av och tankarna som ska forma människan görs verkliga först när de blir en del av henne. Men människan kan inte bara ta emot, hon måste ge också. Med vår svett och våra tårar lämnar vi avtryck, när vi tar våra första steg strömmar den illusoriska verkligheten genom oss för att bli verklig på andra sidan. Människan skapar sitt universum av sig själv – det finns inga andra material. Hon växer och ger ifrån sig mer och mer. Sina händers skapande, sin kärlek, sin kropp och sin själ. Och livet blir allt påtagligare, allt solidare omkring henne och får allt skarpare drag. Men det blir inte helt och hållet verkligt, helt och hållet färdigskapat förrän människan ger sitt sista andetag och sin sista droppe blod – för världen måste skapas och människan har ingen magisk materia att skapa världar av. Ingen – förutom sig själv.



Sergej Lukyanenko - dagens inspiratör

 
 
Eva

Eva

20 januari 2008 20:44

Snyggt jobbat! Hade jag fått ett sånt mejl tror jag att jag hade fått skrivkramp :-)!

http://www.bakomberget.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

20 januari 2008 21:04

Och jag skräms till att arbeta:)))

 
Monica

Monica

21 januari 2008 10:11

Helt OFFTOPIC, Inga-Lina, men jag skulle behöva ditt råd inför min skrivarkurs-vinst.
Måste välja vilken kurs jag ska vara med på.
Tvivlar om jag ska satsa på enbart författarcoaching eller vara med på en deckarkurs...
Maila gärna (jag kan inte hitta någon mailadress på din blogg...)
monica.olskolk@hotmail.com

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

21 januari 2008 22:14

Jag har mejlat dig!

 
Ingen bild

Kattis

2 februari 2008 13:54

Nää Inga-Lina! Jag har väl aldrig andats någon utomplanetär kyla på dig, jag är ju din största beundrare och ödmjuka tjänare! Men nu är jag glad att jag upptäckt din blogg så att jag kan hålla koll på din genom ännu en kanal ...
Drottningflickan blir för övrigt en lysnade roman, kan jag skvallra för alla er törstande nyfikna!
Kram,
din red. med nackspärr

 
Ingen bild

Inga-Lina

3 februari 2008 16:05

Välkommen till bloggen, Katarina! Jag vet ju att du är änglasnäll, men som min man brukar säga: "Lyssna inte på henne, hon är en författare" - jag måste krydda mitt händelselösa liv med lite dramatik:)

 
Ingen bild

Kattis

4 februari 2008 00:13

Tro henne inte: jag är en mycket sträng redaktör, mot dem som förtjänar det! Hoppas mitt snöiga Uppsala var givande i helgen(fast nu är jag inne på fel månad tror jag, lite ovan vid bloggandet).
Din Myrdal-bok in spe skulle jag vid tillfälle vilja höra mer om vid tillfälle - låter explosivt!
Godnatt,
Katarina

 
Ingen bild

Inga-Lina

4 februari 2008 15:29

Ja, fortsätt kommentera på senaste inlägget (jag hoppas hinna skriva mer på bloggen ikväll). Och Myrdal ska bli mitt sommarprojekt:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards