Alla inlägg den 16 januari 2008

Av Inga-Lina - 16 januari 2008 22:31

Citatet i titeln är Anna Schulzes mot du jour - idag har vi nämligen haft en pedagogkonferens och satt och uppdaterade varandra om vad som hänt sedan sist. Erik Lindhé hade skrivit en ny pjäs och vi pratade om hur svårt det måste ha varit. "Man måste ju hinna nagla fast varje karaktär med några få repliker", mässade jag, och så kom det blixtsnabbt från Anna: "och samtidigt uttala sig å hela mänsklighetens vägnar".


Så, vad har mänskligheten velat säga genom mig idag? Tja, det här till exempel:


NINA

Jag mindes det tydligt: jag är sex år. Mamma är ute, hon har ställt fram mjölk och vetebröd åt mig på köksbordet. Pappa står i dörren och tittar på mig. Sedan vänder han sig om och går. När mamma kommer hem sitter jag fortfarande i köket med ett fullt glas framför mig. Jag har bara tagit en klunk och har vit mustasch som jag inte bryr mig om att torka. Pappa kommer inte tillbaka. Inte på evigheter.Det var inte en sjukdom som tog min pappa ifrån mig, inte ett krig, inte ett fängelsestraff – det var en vanlig kvinna.Hon och min pappa skaffade nya barn med varandra, de har till och med fått barnbarn för inte så länge sedan. Pappa gjorde en ny karriär också, jag hade hört att han doktorerat. Mig höll han inte kontakt med, enligt principen att det som inte syns finns inte. Om ett träd faller i skogen, men ingen ser det – har trädet fallit då? Jag blev en osynlig dotter, med en tremännings status. Men saknaden efter faderskärleken försvann inte. Jag längtade fortfarande efter den, som en skörbjuggsjuk längtar efter citroner.Nej, jag var inte färdigälskad.Pappa avstod från mig – till förmån för vem?Han tappade mig – ännu har ingen plockat upp mig.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards