Alla inlägg den 14 januari 2008

Av Inga-Lina - 14 januari 2008 13:22

Farväl till julen


"Senaste" är temat för veckan och jag väljer att tolka det kronologiskt. Annars skulle man kanske börja leta efter böcker som behandlar begreppet, men jag har bara ett liv:) De senaste dagarna har jag läst kaotiskt och mest i syfte att fly min vardag där en roman spökar på nätterna och gömmer sig i de alltmer dammiga hörnen på dagarna.


Eremiterna i tajgan av Vasilij Peskov är berättelsen om en familj som gömde sig i de sibiriska skogarna under 40-, 50- 60- och 70-talet. Sedan blev de upptäckta av en geologisk expedition men än idag lever yngsta dottern Agafja kvar i skogen. Hon försörjer sig på fisk, bär och getmjölk. Oerhört fängslande historia!


Conversations with Joseph Brodsky av Solomon Volkov är en bok jag läser för tredje gången. Det är helt enkelt en bok jag blir lycklig av. Nobelpristagaren kommenterar frejdigt, initierad och hisnande intelligent Auden, livet på landet, Frost, kärlek, pengar, Tsvetajeva...


Känn pulsen slå av Berny Pålsson har ännu inte kommit ut (släpps den 23/1) men jag har läst promotion-utgåvan. Hon har ju väldigt speciellt språk, och jag gillade berättelsen, lärde mig massor och ser fram emot debatten - om det blir någon, men det hoppas jag!


Nattens väktare av Sergej Lukjanenko är tyvärr den enda av honom som är översatt till svenska. Jag vrålläser honom på ryska nu, och bara gråter över att det inte skrivs den typen av humoristisk, samhällsreflekterande, psykologiskt trovärdig fantasy i Sverige.


Sonetjka av Ljudmila Ulitskaja, nu när jag ändå håller på med en massa ryssar - av en gudabegåvad författare som jag önskar ska börja översättas till svenska på allvar. Hon har en ton...som tar andan ur mig.


                                   Conversations with Joseph Brodsky : A Poets Journey Through The Twentieth Century


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards