Alla inlägg den 12 januari 2008

Av Inga-Lina - 12 januari 2008 16:47

Hur ska man tolka den gåtfulla avslutningen på dagens författarporträtt i SvD?


...Men hur får man ekonomin att gå ihop, inte minst med tanke på att åtminstone första boken tog mycket lång tid att skriva?

- Man har en rik sambo, svarar han och ler stort, och just den repliken hänger sedan kvar, långt efter att vi har tagit i hand och sagt adjö.

Var det en provokation, för att reta feministerna? Eller den oerfarnes misstag, en slarvig och olycklig kommentar, som inte måste med i artikeln?...

Ricki Neuman


Ska jag som feminist bli provocerad av att en kvinna är familjens huvudförsörjare? Och varför utlöser en oskyldig replik tankar på missag, slarv och olycka?


Nåväl. Ricki Neuman har även intervjuat mig en gång. Han skickade texten till mig för att jag skulle läsa och lämna eventuella synpunkter. Följande konversation utspelade sig via mejl och telefon. RN står för Ricki Neuman och IL står för Inga-Lina.


IL: Du skriver att jag bor i Kista utanför Stockholm. Men Kista ligger i Stockholm, inte utanför.

RN: Ja, men det är ändå inte i Stockholm.

IL: Hur tänker du då?

RN: Stockholm, det är ju Odenplan och Östermalm och så vidare.

IL: Jag vet att jag inte bor innanför tullarna, men jag bor fortfarande i Stockholm. I Kista.

RN: Ja, men det är ändå en förort.

IL: Okej, det är en förort. Det kan vi vara överens om.


Någon vecka senare kommer tidningen. Var bor jag? Jo, "I förorten Kista utanför Stockholm".


Ridå.




 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards