Alla inlägg den 10 januari 2008

Av Inga-Lina - 10 januari 2008 21:04

Vi har köpt en soffa. Det är så stort att jag är helt darrig. De sofforna som står hemma hos oss nu fick vi en gång i tiden begagnade av mina faddrar - vi bytte dem mot ett par ännu äldre och ännu slitnare fåtöljer. När var det? Fjorton, femton år sedan? Jag klädde om dem själv då. Grejen var att jag inte kunde sy. Tummen mitt i handen var mitt mellannamn. Men jag skaffade en symaskin i alla fall och satte igång. Jag köpte femton olika sorters stuvbitar, så sofforna blev minst sagt originella. Och jag stretade på och sydde i fyra månader. Först när jag var färdig visste jag hur jag skulle ha gjort från början! (Vilket för övrigt lärde mig något om skrivprocessen, som jag har undervisat om sedan dess: kunskap kommer med erfarenheten. Skriv först, och lär dig hur man skriver sedan). Jag var klar med sofforna på julafton. Vi hade två blöjbarn och en pigg nioåring. Trött och slutkörd bestämde jag mig att det inte var nog. Jag skulle sy en lampskärm också! Jag hade ju tyg kvar. Det skulle jag visst hinna göra före Kalle Anka. Som en nackad höna sprang jag så mitt sista varv, visserligen utan huvud men å andra sidan, vad är det för fel på en hals?

Sofforna hade följt med oss landet runt, från Malmö till Östersund, från Östersund till Alnö, från Alnö till Stockholm. Nu är det dags att ta farväl. Det känns tungt. Soffkuddarna är lappade om och om igen, stoppningen är obefintlig men stommen är fin och det gör ont att göra sig av med två gamla trotjänare.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards