Direktlänk till inlägg 23 december 2007

Den späda rosen fina...

Av Inga-Lina - 23 december 2007 22:46

... som doftar salighet,

i mörkret skall den skina,

besegra dunkelhet.

Sv ps 113


Dagen före julafton: granen är klädd, ljusen är tända och till och med skinkan är kokt. Den är från Ängavallen, ekologisk och svindyr, i ordets rätta bemärkelse. Nunnorna har stängt boden och ska ge sig av mot Minsk imorgon. På något obegripligt sätt har jag tagit mig ända hit - och mirakulöst nog har julfriden infunnit sig. Jag gitter inte ens reta upp mig på att tidskriften Amelia utnämnt Maja Lundgren till en av årets modigaste kvinnor eller att Göran Skytte funnit en högre mening i ett trafiktillbud. Det är lugnt. Allt är förlåtet. Livet är en flod och vi är timmerstockar som flyter med strömmen, bärs av vattnet.



Livet - (på) en pinne


Jag vill inte leta efter högre mening i allsköns bråte som belamrar min livsväg. Saker händer. Man tar itu med dem. Och jag vågar inte lita på att lidandet ska göra mig till en bättre människa. Men jag tar emot det som livet kommer med, jag står vid stranden och samlar in, stiger ner i vattnet och låter det skölja över mig.

 
 
Ingen bild

maria granberg

25 december 2007 11:59

Hej!
God fortsättning på julen.
Någonting som gjorde mig gla di senaste numret av Amelia, samma där Maja Lundgren blev utnämnd är att Linda Hammar, från en annan del av Köping också fick en utmärkelse.
Kanske är vi på väg att få ett samhälle där också människan bakom funktionshindret får synas.

 
Ingen bild

Inga-Lina

25 december 2007 23:52

Detsamma, detsamma:)

Linda Hammar kunde jag ju åtminstone förstå. Tyvärr missade jag serien men hon verkar vara en underbar tjej. Och ett funktionshinder är ju någonting man HAR, inte något man ÄR, eller hur?

 
Ingen bild

maria granberg

26 december 2007 22:38

Ja, ett funktionshinder är något man har. Det blir fortsättning på en annan del av Köping. Jättekul tycker jag. Behövs som motvikt till alla dokusåpor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards