Alla inlägg den 8 december 2007

Av Inga-Lina - 8 december 2007 13:10

Det är naturligtvis glädjande att fler barn i Sverige bor med sina pappor. Men Michael Alonzo, ordförande i organisationen Pappa–Barn, formulerar sig olyckligt när han säger:  "Vi närmar oss varandra. Kvinnorna ägnar sig mer åt karriären och har blivit sämre föräldrar, sådant som männen stått för tidigare". Varför skulle jag vara en sämre mamma för att jag inte vet exakt vilken klass mina barn går i? Jag är en jättebra mamma som fokuserar på min karriär och drar in pengar till familjen:)

Av Inga-Lina - 8 december 2007 12:29

Ja, nu är hon där, tillsammans med min andra husgudar, i ikonhörnet. En intellektuell kvinna med självkänsla, en förebild. Hennes text i DN idag gick bara rakt in - såväl i min själ som i min kropp.

...

Ingen har bättre än Lessing genom Martha Quest-serien fångat vilken återvändsgränd (i form av ett dåligt äktenskap) lyckan att äga en kvinnokropp kan leda in i, men också vilken frihet det ger att mot alla odds bryta sig loss och skapa sig ett öde. Hennes kvinnogestalter är trots att de trasslar till det för sig underbart efterföljansvärda i sin envisa självbevarelsedrift. Doris Lessing jagar mänsklig autenti­citet, och villkoret tycks vara att aldrig överge 1900-talets emanciperade kvinnas dyrköpta erfarenhet att kvinnor och män, med hennes formulering är "medfött jämlika" men samtidigt "fysiskt, psykologiskt och intellektuellt" olika.

Det är denna övertygelse som stör dagens renläriga enkönsutopi. Doris Lessing tror inte på den könlösa människan. Den allt vanligare uppfattningen att könsförtrycket börjar i "sexet" motsägs också av hennes eminenta förmåga att skildra heterosexualitet som en plats där de två könen kan mötas. Den som tar del av Marthas och Jacks besjälade samlag i "Staden med fyra portar" (Våldets barn V) förstår att detta möte för inte så länge sedan varit en verklig kvinnlig (och manlig!) erfarenhet.

Ebba Witt-Brattström , Professor i litteraturvetenskap och ­författare 


Nej, jag rakar varken benen eller andra kroppsdelar, är inte förtryckt, ingen sextrakasserar mig, patriarkatet får sköta sig själv medan jag arbetar med mitt, jag lever i ett samhälle med materiellt överflöd där kvinnor har alla förutsättningar att förverkliga sig själva och de enda som kan förstöra för oss kvinnor i Sverige idag är vi själva - och även då bara om vi anstränger oss riktigt hårt!



I ikonhörnet...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards