Alla inlägg den 6 december 2007

Av Inga-Lina - 6 december 2007 21:13

Min redaktör ringde mig idag. Det ser ut som att vi tutar och kör. Karaktärerna fungerade, språket också. Jag blev lite lullig i knoppen när spänningen släppte. Det bli alltså en bok i höst. Åt middag på Pressklubben - när vi kom dit satt tre fulla gastande ryssar och åt moules frites, vilket jag också tog som förrätt, dock utan att nå samma decibelhöjd och desperationsgrad som ryssarna. Nu sitter jag hemma och försöker smälta att jag verkligen ska ut och iväg med ett manus. Det finns åtminstone två människor (min man och min redaktör) som tycker att jag kan skriva.


LUDVIG

...

Bland nunnorna på Alvika fanns det kvinnliga präster. Det var de som var rebellerna. Kvinnliga präster ska inte, får inte vara nunnor. De ska vara bullbakande trebarnsmorsor, eller ensamstående karriärkvinnor, eller queer så det stänker om det. Hur som helst ska de kvinnliga prästerna alltid, alltid vara progressiva och liberala. Kloster är per definition konservativt, bakåtsträvande, kryptokatolskt. Att en kvinnlig präst skulle gå i kloster var lika galet, lika förvänt som om en manlig präst skulle… Ja, vad skulle kunna vara lika provocerande?  Som man och präst kunde jag unna mig att vara medlem i MC-klubb, i Rotary, i frimurarna utan att någon hade höjt på ögonbrynet. Skulle jag kunna vara Sverigedemokrat? För all del. Visst hade det stuckit folk i ögonen, men varken mer eller mindre än om jag hade varit alkoholist, bigamist eller fritidsshaman. Det fanns liksom inga gränser.

Inte för en man.

...


Av Inga-Lina - 6 december 2007 19:49

A gjorde mig så paff igår - hon associerade nunnornas namn till "Eugen Onegin" direkt! Och jag som inte ens tänkt tanken! Snacka om att vara helt borta, vilse i sin kulturella bakgrund.

                    Olga och Tatiana såsom Pusjkin tänkt det....


Moder Olga opereras i dag. Imorgon får vi veta om hon får eller inte får komma till Sverige. Men hennes kollega moder Magdalina ringde mig från Polen igår. Då var hon på väg att ta färjan. Undrar vart hon har tagit vägen idag? Varför har hon inte ringt? Nåväl. Imorgon är det i alla fall meningen att hon ska ställa sig på julmarknaden i Kungsträdgården - det är hon (och eventuellt den gipsade Olga) som är "St Elizabeth Convent. Handgjorda änglar, klockor, kors".

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards