Direktlänk till inlägg 5 december 2007

Julens neutrala kvalitéer - Uppdaterad

Av Inga-Lina - 5 december 2007 13:10

Var ska barnen fira sin julavslutning - i kyrkan? I Folkets Hus? I närmaste shoppinggalleria?


Låt mig backa några månader - då hamnar vi mitt i sommaren. Jag är på en privatstrand i Saltsjöbaden. Traskar i badtofflorna förbi två högresta blonda herrar. Den ene av dem gastar så han hörs ända till Grand Hôtel: "J-la invandrare! På grund av dem kunde mina barn inte fira skolavslutningen i kyrkan". Under ett kort ögonblick överväger jag om jag ska ge mig in i en diskussion med honom. Är det verklgen de "j-la invandrarna" som har förstört hans traditionella videofilmande av skolavslutningen - eller skolans lika helsvenska som ängsliga rektor?


Jag övergav dock mina folkbildningsambitioner och gick och fikade istället - men, som man säger i en judisk vits "obehaget dröjde kvar". Så - snälla välmenande rektorer, tänk efter före. Ni kan ju vilja befria julen från kristna inslag - men det enda som händer är att jag som invandrare får bära hundhuvudet

OBS! Ej som den egyptiska guden Anubis

 

 utan ett helt vanligt konfessionslöst hundhuvud

 
 
Ingen bild

noctivagus

5 december 2007 16:17

Jul är och förblir en kristen högtid. Samma med lucia. Ta bort alla religösa helgdagar och gör om dom till semesterdagar. Då får var och en bestämma vilken dag är helig för dom.

 
Ingen bild

Inga-Lina

5 december 2007 22:34

Ja, eller hur?

 
maria granberg

maria granberg

5 december 2007 23:07

För mig blir det faktiskt viktigare och viktigare varför vi firar högtidligheterna ju äldre jag blir.
Jag inbillar mig att vi har ett kulturarv att förvalta.
I dag var jag och barnen och lånade lättbegripliga böcker om Jesus födelse, som även min son som har lindrig autism ska förstå och kunna ta till sig.
Jag tänker att vi lever i ett kristet land, utan att alla för den sakens skull är aktivt troende.

http://www.alce.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Inga-Lina

5 december 2007 23:16

Hej Maria! Hur är läget? Jo men visst är kunskap om traditionerna otroligt viktigt. och vi kan inte blunda för att vår kultur är sedan gammalt en kristen kultur. Det är bara genom medvetandegörande vi kan ta ställning!

 
Ingen bild

maria granberg

5 december 2007 23:36

Hej Inga Lina!
Det är bra. Har varit på poei och prosa forum på kafe Hängmattan här i Göteborg, det kan jag rekommendera om du är i Göteborg någon gång.
Temat var saknad. Tyckte att den danska poeten Pia Tafdrup var kvällens stora behållning

 
Ingen bild

Anna S

5 december 2007 23:43

Underbara hundbilder! Som före och efter.

 
Ingen bild

Inga-Lina

5 december 2007 23:56

Ja, precis. Före och efter ett tolvtimmarspass:)))

 
isabelle ståhl

isabelle ståhl

6 december 2007 09:48

Indeed. varför ska man så ängsligt och tvångsmässigt anpassa allt?

http://whiteandnerdy.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards