Alla inlägg den 4 december 2007

Av Inga-Lina - 4 december 2007 19:35

Idag har jag varit på förlaget och pratat omslag. Och det är ju kul! Det ska också finnas innehåll innanför omslaget - där är det lite värre. Jag skulle, som ni kanske minns, bli färdig med min första version av Drottningflickan den siste november. Men runt den 18:de drabbades jag av en kris och spolade halva innehållet i ett mentalt avlopp. Jag kom alltså rejält efter i tidsplaneringen. Men jag har bestämt mig för att boken ska komma ut i höst, även om jag så ska dö på kuppen! OBS! Om du är en författare in spe som följer min blogg: DON´T DO THIS AT HOME! Fresta aldrig din förläggares tålamod, testa inga tidsgränser, lev inte på marginalen! Nu har jag i alla fall avbokat alla sociala evenemang. Här ska varken fikas eller ätas middagar eller shoppas. Här ska skrivas. Yeehaaa.


PS Aftonbladets Kulturblogg har länkat hit, till mig. De har hittat mig... i den kalla oändliga cyberrymden... jag känner mig som ett hittebarn... upphittad. Nu ska jag gå och äta värmande grönsakssoppa.

Av Inga-Lina - 4 december 2007 18:37

...bokfemma, v 49, vad trodde ni annars?

Veckans tema är mamma. Lite kul med tanke på att jag just nu jobbar med ett manus kring mamma/dotter-tema. Så... Vilka böcker associerar jag med mamma?


* C S Lewis, Vredens tid

Den handlar om många saker, men bland mycket annat om Jane som absolut inte vill bli mamma, någonsin, inte för några bullar. Det är egentligen en bihandling, mitt bland onda andar, planeternas skyddsänglar och trollkarlen Merlin - som för övrigt har väldigt starka åsikter om Janes ovilja att bli - just det - mamma.


* Jan Myrdal, Barndom/Tolv på det trettonde/En annan värld

Ett oförglömligt porträtt av en mor. Många har hört talas om böckerna, få har läst dem. Lita inte på andrahandsuppgifter, läs själva och ni kommer att få ert livs läsupplevelse.


* Doris Lessing, Under huden

Min mamma envisas alltid med att läsa årets Nobelpristagare, så även i år. Varje år orkar hon dessutom vara entusiastisk. Även i sådana stolpskott som Elfriede Jelinek lyckas hon finna försonande drag. Det tycker jag tyder på att min mamma är en ängel:)

Doris Lessing - Under huden /självbiografi


* Anton Tjechov, Måsen/Körsbärsträdgården

Varken den självupptagna och livsbejakande skådespelerskan Arkadina i Måsen eller den sörjande desperata godsägarinnan Ranevskaja i Körsbärsträdgården går av för hackor. Båda utövar sitt moderskap på ett högst okonventionellt sätt. Läs och njut!


* Åsa Maria Kraft, Händerna lägger ner kransen.

Det är en diktsamling med undertiteln Svart exlibris, och knyter an till hennes bok Exlibris (1998) som "handlade om graviditet och födande i både bildlig och bokstavlig bemärkelse. Här är det ett foster som dör och blir till ett (fördröjt) missfall. Dikterna bildar i första avdelningen en sorgesång, som också är den krans kvinnan lägger ner för sitt döda barn" (förlagets beskrivning)



  Barndom      Händerna lägger ner kransen

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards