Direktlänk till inlägg 25 november 2007

Väl förrättat värv

Av Inga-Lina - 25 november 2007 14:51

Morgonpromenad - check! Mysig frukost med tidningsläsning -check! Den gulliga dikten om ängeln och barnet som vi skrev ut en gång i tiden till en psalmverkstad lades ut idag!

Och så ett djupt samtal, för det väcktes så mycket tankar idag av intervjun med Bengt Nordin i SvD. Vad hade det svenska litteraturlandskapet varit utan honom? Frågan är om efterträdarna kan ge järnet på samma sätt. Själv sitter jag ju i valet och kvalet fortfarande - min utlandsagent är jag mycket nöjd med, men den svenska marknadsföringen är ett så sorgligt kapitel att jag försöker bara glömma. Hade jag börjat tänka på det aktivt skulle jag sluta som tvångsintagen.

Det är fortfarande ont om inhemska ageneter - finns det duktiga och framåt försäljare/marknadsförare där ute som har lust att sätta sig in i bokbranschen? Att sälja är en särskild begåvning - att skriva är en annan. Men många författare tycker fortfarande det är skämmigt att prata om marknadsföring. Som om böcker skiljde sig i försäljningssammanhang från surströmming.

Hur som helst var det dessutom riktigt lärorikt att få bli påmind om Marianne Fredriksson! Och artikeln avslutas också med en referens till henne.

Att historisk roman är den nya deckaren håller jag med om - framför allt om någon i Sverige lär sig att skriva humoristiskt i genren.

 
 
Monica

Monica

26 november 2007 16:16

Tycker också att artikeln om Bengt Nordin var intressant.
Det du skriver får mig att fråga: Varför är marknadsföringen ett sorgligt kapitel? För att förlaget är dåligt på det? Vill de inte att boken ska sälja? Lämnas det åt författaren att marknadsföra?

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 november 2007 16:56

Hej! Hur är det? Har följt din Halldorf-debatt med stort intresse, och håller helt med dig. Men att det blev en sådan uppståndelse! Till frågan om marknadsföringen: jo, förlaget vill att boken ska sälja. Helst ska den sälja sig själv:) Förlaget ska däremot satsa så lite pengar och resurser som möjligt - ända fram till en speciell brytpunkt då boken sålt så pass mycket av sig själv att det lönar sig att investera. Sedan är det ju också så att den största annonskostnaden bärs av bokhandlarna - inte, som man tror, av förlagen!

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 november 2007 19:34

... jo, och så tycker jag att förlagen fortfarande är oerhört gammalmodiga i sina försäljningsmetoder, framför allt de stora förlagen som har vant sig vid att det ska gå till på ett visst sätt. Men det senaste som hänt, sedan litterära agenter dykt upp på scenen, är att förlagen börjat anlita externa reklambyråer (se Amberville!)

 
Monica

Monica

26 november 2007 20:53

Jag har fått intrycket av att agenter bara jobbar med redan etablerade författare i Sverige, till skillnad med utlandet, där man först kontaktar en agent som sedan letar förlag för författaren.
Finns det litterära agenter i Sverige som jobbar med debutanter?

http://monicaolssonkolkman.blogspot.com

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 november 2007 21:03

Som sagt, det är lite dåligt med inhemska agenter här i landet, men det behöver inte vara omöjligt att kontakta en agent med sitt manus - även i Sverige. Varför inte försöka? Jag kan bara inte komma på någon som gjort det. En bekant till mig har skrivit kontrakt med agent på ett manus som han håller på att skriva. Sen vad det ger vet man inte.

 
Ingen bild

Inga-Lina

26 november 2007 21:07

Om du googlar på "litterär agent" dyker de upp, allihop.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards