Direktlänk till inlägg 29 oktober 2007

Så det är det jag ska göra imorgon!

Av Inga-Lina - 29 oktober 2007 21:51

Åka till Östanbäcks kloster ska jag tydligen och inte alls gå på stan och köpa en vinterkappa och ordentliga stövlar. Ja, det är intressant hur livet kan överraska oss. Jo, vi ska till klostret och möta ett gäng nunnor från Vitryssland som är på besök. Välkommen research till romanen som ju faktiskt ska utspela sig på ett kloster, bland annat. Jag är faktiskt lite orolig just för den biten. Tycker folk verkligen att det är intressant att läsa om hur det går till på kloster? Vem bryr sig, egentligen? Men jag kan inte släppa klostertemat. Det har förföljt mig i tio år.


Elisabets tankar:


Jag tog beslutet att gå i koster för åtta år sedan, när Rebeckas far dog i en bilolycka.Valet blev så lätt då.Jag hade helt enkelt aldrig kunnat glömma den där drömmen.Rebecka var ännu blöjbarn, Levi och jag fortfarande så nykära. Vi gjorde sådant alla unga föräldrar gör: plågade varandra med svartsjuka, oroade oss över att pengarna aldrig räckte till och älskade i tvättstugan.Mitt i det sjudande livet drömde jag en natt att jag var nunna.Jag såg mig själv i ett grått nunnedok gå i procession på väg till ett kapell. Klockorna ringde till bön. Frid rådde – i mig, i den drömmen. Jag var i samklang med mig själv och med livet. Inget kunde läggas till och inget heller tas ifrån. Som ett rimord i slutet av en fulländad diktrad befann jag mig på den enda för mig möjliga platsen. Mina medsystrar och jag kom in i kapellet och gudstjänsten började. Plötsligt slets dörren upp och Levi rusade in. I nästa klipp stod han och jag tillsammans på den krattade klostergården framför vår bil med dess öppna motorhuv och barnstolen i framsätet där Rebecka inlevelsefullt sög på tummen och jag visste, utan att ett ord har yttrats mellan oss, att bara jag kunde fixa motorfelet, att bara jag kunde jag få igång bilen och köra Levi och Rebecka därifrån. Och jag drog upp de vida gråa ärmarna och dök ner i motorn. Sedan satte jag mig i framsätet och vred om startnyckeln.Att betrakta drömmen som symbolisk eller att tolka den föll mig aldrig in. En tolkning skulle vara vanhelgande. Visionen jag fick i drömmen var helt enkelt en instruktionsbok till mitt liv. Det var jag på ett självklart sätt övertygad om när jag vaknade ur den och denna visshet stannade hos mig, som klangen av ett ledmotiv.
 
 
Ingen bild

Johanna W

30 oktober 2007 13:10

Hej Inga-Lina!

Kul att hitta dig inne på NaNoWriMo! Jag undrar om jag kan lägga in länken till din blog på min blogg:
www.forfattarcoachen.se?
Hälsningar
Johanna Wistrand (veckotidningsnoveller, du vet....)

 
Ingen bild

Inga-Lina

30 oktober 2007 22:53

Ja men självklart! Jag har ju precis börjat med det här bloggandet, och är fortfarande lite bakom flötet! Vi ser förresten fram emot att få se er på Skrivarakademin den 16 januari - hoppas ni kan komma!

 
Monica

Monica

30 oktober 2007 22:56

Hej Inga-Lina!
Det är kul att du hittade till min blogg och det är kul att du är en Susan Howatch-fan.
Och nu har jag blivit hemskt nyfiken på dina alster!
Jag skriver också, men har hittills inte lyckats få något utgivet.

http://www.monicaolssonkolkman.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inga-Lina - 25 januari 2010 21:59

Kära vänner! Från och med nu hittar ni mig på den nya bloggen:   http://ryskabarder.bloggplatsen.se/   Den är rätt hårt nischad,men kul! ...

Av Inga-Lina - 19 januari 2010 13:25

Ett nytt år - ett nytt projekt. Under året kommer jag att medverka i en ny blogg, ett projekt där vi tolkar modern rysk poesi och lägger ut tre-fyra dikter i månaden. Vi kommer att fokusera på främst ryska singer/songwriters men även en del moderna k...

Av Inga-Lina - 31 december 2009 13:15

Det har varit ett turbulent år för mig, med många omvärderingar, många bekymmer och många vägval. En rolig sak som hänt är att jag skaffat en kolonilott, där överraskade jag mig själv rejält. Under andra halvan av året hade jag för första gången på l...

Av Inga-Lina - 22 december 2009 16:07

Vad är det med SVT och deras vurm för manliga genier? Mankell skriver om Ingmar Bergman. Mossigt i överkant. Var är den stora satsningen på Karin Boye? Edit Södergran? Astrind Lindgren, för Guds skull! Ja, jag vet att SVT tog tag i Selma Lagerlöf. Me...

Av Inga-Lina - 18 december 2009 20:52

Kan inte fatta att det är sant. Tre veckor ledigt. För första gången på tre år. Ska försöka smälta det. ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30 31
<<<
Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards